Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

GREENWASHING – A Persil önzöldítése – ZEIT Hamburg/RózsaS

2021. november 13. 06:51 - RózsaSá

GREENWASHING – A Persil önzöldítése – ZEIT Hamburg/RózsaS

A cég önmagának állít ki ökocímkét. »–50 % Plastik*«, áll az egyik mosószeres flaskón. De ez így is van?

A mosószer-gyártóknak nehéz a dolguk a zöld imázzsal. Termékeik kemikáliák, melyek minden mosás után a szennyvízbe kerülnek. Főleg a folyékony mosószerek terhelik meg legjobban a környezetet. Műanyagokat, oldószereket visznek bele a talajvízbe, melyek csak lassan vagy egyáltalán nem bomlanak le. Ezt súlyosbítja, hogy a folyékony mosószereket, mint a Lenor Sensitiv, Ariel Professional vagy a Persil Kraftgel fényűző műanyag-flakonokban árulják, amik ellen a környezetvédők már évek óta tiltakoznak.

Hogyan lehetne ezeket a szereket, a zöld reklám-hadjárat idején, piacra dobni? Aki a Persil-gyártó reklámkampányát követte, láthatta, hogy van „megoldás”: A göngyölegre nagyon zöld, ígértes számokat kell rányomtatni. »–50 % Plastik*« - áll pl. a

Persil-Ultra-Konzentrat nevű szer flaskóján. Hogy ez csak a jóval nagyobb, 3,5 literes palackoz képest értendő, ezt csak az tudja meg, aki elolvassa a * csillagocskával jelölt apróbetűset. Téved, aki azt hiszi, hogy a szóban forgó flakon fele plasztik. A csillagocska egyébként a marketing-világ legfortélyosabb találmánya.

Más csomagoláson ez a reklám áll: »100 % recycelbarem Plastik*« Ez ugyan jól hangzik, de nem azt jelenti, hogy a palack újrahasznosított műanyagból van, sem azt, hogy újrahasznosítják. Ez ui. a vevőtől függ, mit tesz a csomagolással. (Ha szelektál is, általában megy az égetőbe. A sokféle plasztik nem dolgozható föl, csak az egynemű ipari hulladék. RS).

Másik „fantasztikus” reklámfogás az ökocímke. A Persil-en ez egy zöld földgömb, két levelecskével; hozzá a felirat »Für eine saubere Welt« (egy tiszta világért). Ez egy környezetbarát termék védjegy lenne? Hiába keressük a hivatalos oldalakon. Végül a Henkel honlapján tudjuk meg, a „védjegy” a cég kreációja. Ez egy legális trükk, a zöld imázsért. Cégek saját védjegyet készítenek, hogy bizalomgerjesztőknek tűnjenek. A Henkel önmagát mossa tisztára.

Nem minden saját gyártmányú pecsét okoz csalódottságot. A C&A tartóssági jele a fogyasztóvédők bizalmát élvezi. Németországban nincs törvényes szabályozása a védjegyeknek. Nincs olyan semleges intézet, amely ellenőrizné a szuggerált jó tulajdonságokat. A Henkel tudatában van zöld jele hiányosságainak. A Persil honlapja bemutatja a hivatalos védjegyeket(»Unsere Zertifikate«), „a mi tanúsítványaink” címmel. Látható a zöld A.I.S.E.-pecsét (tartós mosás és tisztítás), az EU környezetjele, az EU-Ecolabel és a Bundesrepublik Kék Angyala.

 

De hát akkor mért kell saját jelet kitalálni? Az oldalon megtalálhatjuk a választ: a Kék Angyalt csak egy Persil kapta meg, a legújabb. Az A.I.S.E.-t csak „némely” termék viseli, nem derül ki, melyik. Végül az EU-Ecolabel az áttekintésből hiányzik. Megnéztük az Ecolabel adatbankját, nem találtunk Persil-t. A konszern tévesen ezt használja reklámra? Rákérdeztünk. A válasz: a tanúsítvány nem egy termékre vonatkozik, hanem az egész Henkel-konszernre. „Ez kissé félreérthető.” - vallják be. Ha tehát nem kapunk zöld védjelet, csináljunk magunknak?

 

ZEIT, 6. 11. 2021

Greenwashing

KOMMENT

Ennél az ominózus cégnél magam is jártam Düsseldorf-ban, egy barátom ott dolgozott. Megalázó légkörről számolt be. Idehaza a Szelíd Energia Alapítványnál többször végeztünk mosópor-vizsgálatot. Már akkor észrevettük, hogy a magyar Persil nem ugyanaz, mint a német Persil. A német gyakorlat szerint, közzététel előtt, kikértük a gyártók véleményét. Rendkívül pökhendien vagy közönyösen viselkedtek, pedig ingyen kaptak egy vizsgálatot termékeik javítására. Fácit: A mosópor kitűnő találmány, mindegyik jó. (Kivéve néhány szlovákot, ami tele van konyhasóval). Ne adjunk érte 400 Ft-nál többet kilónként! (Pl. a Springforce). A mosás nem a mosóportól függ, hanem attól, rögtön kezeljük-e a foltot és áztatunk-e eleget? (A gépet átforgatás után egy órára kapcsoljuk ki.) Mindig alap-mosóport vegyünk- ne color-t, ne folyékonyat. Az olcsó mosópor után, 4.-5. mosáskor jöhet egy márkás szer. A mosógép csak kínozza a ruhát, a finom fehérneműt mossuk kézzel. Sok ruha, sok mosás. Legyen kevés, de tetszetős ruhaneműnk. Ne zavarjuk a környezetet betűs pólókkal! A minta nélküli ruhák nyugalmat árasztanak. (Lásd: Szelíd Energia Füzetek 6, Mosógépek-Beszerzés, kezelés, javítás; Testápoló kislexikon.)

RS

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr9716754176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása