Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

VÍRUS MULTIPLAYER-GAME - Öt német szakértő stratégiája/RózsaS, német-sajtó-figyelő

2021. február 09. 08:47 - RózsaSá

VÍRUS MULTIPLAYER-GAME - Öt német szakértő stratégiája/RózsaS, német-sajtó-figyelő

A járványt csak együtt, közösen küzdhetjük le. Hogyan motiválhatunk sokakat?

1. + 2.

Susanne Brandhorst (51) és Thomas Bremer (57) professzorok, Game Design, HTW Berlin

Mind épp egy multiplayer-game-et játszunk

Szakaszok eléréséért járjon jutalom. Nem akarunk mindenből játékot csinálni - de már egy játék résztvevői vagyunk. Game thinking: megnézzük a játékszabályokat és azt, hogyan illenek a játékosokhoz. A jó játékszabályok motiválhatják az embereket. A mi felelősségünk: a játékosokat játékban tartani. A játékosoknak fontos, hogy a játékszabályok átláthatóak és világosak legyenek. Ha ezeket csak lépésenként ismerjük meg, nem szabad változniuk és mindenkire egyaránt kell vonatkozniuk. Minden más sportszerűtlen. Ez az átláthatóság momentán nem adott. A pandémiahelyzet a játékszabályok variációját kényszeríti ki. Ez csak bizonytalanságot és frusztrációt okoz.

Ezen kívül a játékosoknak feedbeack-re van szükségük. Időnként kis jutalmak esedékesek, nagy szakaszok után nyereségek. A játékosok szeretik az akusztikus és a vizuális visszajelzéseket. Ez persze a gyakorlatban nehéz. De lehet képekkel, jelekkel, színekkel operálni. A szemafor rendszer jó irány. Talán nem igazán jól fogadták, mert nem mindig pozitív kisugárzású: gyalogosok is gyakran mennek át a piroson. Továbbá 3 szemafor is volt - tehát 27 állapot - nem egyértelmű feedback.

Incidencia-grafikonok figyelmeztetőek kellene, hogy legyenek, de valójában fordított jósági listák: mindenki arra figyel, ahol rossz a járványhelyzet. A magas értékek inkább vonzanak bennünket és hajlamosak vagyunk a számokat fölfelé kerekíteni. Ezért fontos volna az incidencia-számokból osztályokat képezni, így pl. az alacsony számok A-osztályba kerülhetnének, a kedvezőtlenek a B, C, stb. csoportba. A lakosságot ösztönözni kell, hogy egy A-áreába kerüljenek vagy ott maradjanak. Még több lenne elérhető, ha a játékosok személyes előnyt kaphatnának. A beosztások lehetőségek elnyeréséhez vezethetnének: pl. az A-csoport ismét sportolhatna vagy bevásárolhatna a közelben. Ezáltal közösen új tevékenység-opciókat lehetne elnyerni.

Minden játéknál fontos a community és a menedzsment. Megpróbáljuk a játékosokat egymással összekötni és kommunikálni velük. Fontos lenne vírusálló közösségi vállalkozásokat szervezni. Ha már színházba nem mehetünk, mobil színpadokon vihetnénk élményt az embereknek. Osszuk meg élményeinket! Mi most egy multiplayer-game-et játszunk és ennél fontos a team-munka. Mindegy, mennyire komplikált a helyzet, az üzenet mindig legyen egyszerű.

 3.

Klaus Dittko (53), Kommunikationsagentur Scholz & Friends Agenda

Mindegy, milyen komplex a helyzet, az üzenet egyszerű kell, hogy legyen

A politikai kommunikáció másképp működik, mint a termékreklám, melynél csak valamit el kell adni. Hogy az ügyfél egy új terméket megvegyen, annak ismertnek kell lenni és kell egy közvetlen cselekvési impulzus. Most megvenni! Most ráklikkelni!

Egy járványkor viszont az emberek viselkedését kell alapvetően megváltoztatni. Az üzenet legyen könnyen fölfogható - egy diffúz üzenet nem vált ki hatékony cselekvési impulzust. Egészen nyárig a lakosság a kormány politikáját és kommunikációját meggyőzőnek találta. Az emberek büszkék voltak arra, milyen jól vizsgázott Németország a pandémiában. A kormány tekintélye nőtt. Merkel márciusi beszéde megadta az alaphangot. "Ez komoly, ezért vegyék Önök is komolyan!" A kormány helyzet-megítélése világos volt. Jens Spahn (eg. min.) kijelentése, "sok mindent kell egymásnak elnéznünk", erősítette a szolidaritást. Elismerte, hogy a politika is követhet el hibákat, mert nagy bizonytalanságban sürgősen kell döntéseket hoznia. A politika, kommunikációja mellett, az üzenet kampányokkal erősíthető. Tartós figyelmet biztosíthatnak, ha újabb és újabb ösztönzőket adnak. Ha bevésődő üzenetek jönnek és újra fölismerhetők, folyamatosan elősegíthetik a lakosság szükséges magatartás-változtatását. Ez különösen a járvány elején fontos, hogy a szokatlan szabályok új rutinná váljanak.

Karácsony előtt a második hullámmal nőtt a lakosság elégedetlensége. A fiatalok ezt mondták: Csak ez a fiatalságunk van. A szülőket megterhelte a homeoffice és a homescooling. Ehhez jött, hogy egyes német tagállamok saját szabályokat állítottak föl. Némely polgárok irányt vesztettek és csak azt tették, ami maguk helyesnek tartottak - ahelyett, hogy az átfogó állami rendeleteket követték volna. A vírusmutációk új bizonytalanságot okoztak. De bármennyire is bonyolult a helyzet, a kommunikáció egyszerű kell, hogy maradjon. Kiút lehet az ún. magatartás-kommunikáció. Részletes magyarázat helyett cselekvés maximumokat kell propagálni. Pl.: Amit teszünk, az tudományos tényeken alapszik és megfelel alkotmányos értékeinknek. Vagy: Döntéseink szolidárisak, nem játszunk ki csoportokat egymás ellen.Az ilyen kommunikáció a cselekvő aktorokban elvárásokat és bizalmat kelt. Azt mondják maguknak: Itt valaki az én mércéim és elveim szerint cselekszik.

4.

Sabrina Mockenhaupt-Gregor (40), 45-szörös hosszútávfutó rekorder

Közbenső célok nélkül elmegy a kedvünk

Maratont úgy futunk, hogy közbenső célokat tűzünk ki, mindig a következő frissítő állomásra gondolunk. Ne számold, hány km van már mögötted, hanem a fejedben az legyen, hogy még csak egy bizonyos táv van előtted. Még csak! Ezt a stratégiát persze nehéz a pandémiára alkalmazni, ahol a közbenső célok állandóan kitolódnak, mint nem rég a vírus mutációkkal. Ha nincsenek közbenső céljaink, oda a hangulatunk. Közben persze nem szabad a végső célt elfelejtenünk. Ha valakit maratonra biztatok, először arra kérem, tisztázza a célját: az a célja, hogy a 42,195 km-t egyáltalán megtegye, vagy időre fut? Hogy magunkat motiváljuk, fogalmazzuk meg magunknak világosan a célt - ezt ne bízzuk az edzőre. Saját magunknak egyszerűbb bizonyítani, mint másnak. A járványra vonatkoztatva: épp, amikor nincs világos időhatár, gondoljunk magunkra. Keressünk perceket, amikor magunknak, igényeinknek kielégítést találunk. A pandémiát természetesen csak közösen győzhetjük le - de közben ne feledkezzünk meg magunkról sem. Mottóm: Álmaink azért vannak, hogy megvalósítsuk őket. De most illik ez a jelenlegi helyzethez? Tapogassuk ki az érzést, mely célba visz. Ez többet ér, mint a taps kívülről. Milyen a büszkeség érzése, ha valamit elértünk, kibírtunk? Milyen lesz az érzés a járvány után? Gondoljunk erre, hogy kitartsunk!

5.

Frank Roselieb (51) ügyvezető igazgató, Krisennavigator Kiel

A remény ne legyen indokolatlan

A kríziskommunikáció pontjai már 2019-ben egy DIN-előírásból ismertek voltak: valós idő, igazság és átláthatóság. Ehhez jön a célcsoportok adekvát megszólítása - helyes eszközökkel. Ez járványkor is érvényes. Ne feledkezzünk meg a gyér német nyelv tudásúakról, legyenek képek és videó-clip-ek. A válságkommunikációhoz olyan "trükkök" is tartoznak, mint a "Good-Guy-Bad-Guy-Prinzip". A jó hír: Van vakcina. Már tisztul a láthatár! - nyilatkozza a politikus, aki újraválasztását óhajtja. A rossz hír: "Az elhalálozási számok még mindig magasak. Szigorítanunk kell! - nyilatkozza a virológus.

A kríziskommunikációnak általában három feladata van: informálni, magyarázni és meggyőzni. A politikai kommunikációban a moderálás van előtérben - tehát az emberek végig kísérése a válságon át. A privátgazdasági kríziskommunikáció rég nem annyira bonyolult. Ott többnyire egy márka jó hírneve erodálását kell tartósan megakadályozni. Ekkor az üzenet: "Termékünk sajnos hibás. Visszahívjuk." Ilyenkor kevésbé az egyes személyre figyelnek, hanem a logo-ra. Egy vállalati szóvivő baklövései ezért jóval kisebb hatásúak, mint egy politikusé, lásd Armin Laschet rosszul viselt maszkját vagy Jens Spahn és a túlzsúfolt lift esetét.

A pandémiák ún. extrémrizikók. Ritkán fordulnak elő, de masszív társadalmi kihatással járnak. A politikusoknak hiányzik a tapasztalat a megterhelés időtartamáról. A kríziskutatásból tudjuk, hogy Európában a pandémiák átlagos ideje 18-20 hónap. Számunkra tehát most jön a második félidő és csak remélhetjük, hogy a 3. hullám elmarad. Az utolsó etap sok embernél nem tudatosul. A legtöbben azt hiszik, húsvét után (ápr. 4.) mindenen túl vagyunk. Félő, hogy a világjárvány vége 2021 októberére, inkább 2022 januárjára várható - ha nem jön közbe semmi.

Mivel a járványok lopakodóak, a lakosság számára inkább maraton, mint sprint. Pandémiában fontos a remény, de nem lehet indokolatlan vagy irreális. A válságkommunikáció lényege tehát a mézesmadzag-furkósbot, lazítás és korlátozás kombinációja. Így ismerik föl az emberek, hogy ők maguk részei a megoldásnak. A járvány nemcsak egy válságkezelőt, hanem sokat ismer. A politikai kommunikáció feladata ezt újból és újból kihangsúlyozni.

ZEIT online, 4. 2. 2021.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr8816420880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása