Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

AZ EGYHÁZ LEGYEN ZÖLD – C. Nürnberger – ZEIT/RózsaS

2022. január 24. 21:06 - RózsaSá

AZ EGYHÁZ LEGYEN ZÖLD – C. Nürnberger – ZEIT/RózsaS

 

Christian Nürnberger (70) több teologikus könyvet írt, legújabb a „Nem-Biblia”. Liane Bednarz (LB) cikkére reagál („Nem kell a politikai prédikáció”, 2021. dec. 26). A Biblia üzenete politikai, ezért szabad a papoknak politikai prédikációt tartani.

 

És ismét kap az evangélikus egyház (Evangelische Kirche Deutschland, EKD) egyet a fejére. Prédikációja túl szekuláris, túl politikai, méghozzá pártpolitikai, tehát valahogy vörös-zöld. Így áll Liane Bednarz sirámában, aki magát konzervatív kereszténynek mondja. Az egyház térjen vissza „magjához”. Csak épp senki sem tudja megmondani, mi is lenne az. A Biblia? Abból minden és mindennek az ellenkezője is kiolvasható. Ám a kapitalizmus, a piac-hit és a technika bajosan.

 

Ha a Német Evangélikus Egyház egy püspöke fuldoklókat ment ki a tengerből, ha az égbekiáltó szociális helyzetet kritizálja, ha részt vesz egy klímatüntetésen vagy ha egyáltalán, folyton politikai ügyekbe avatkozik – akkor ezt a Biblia biztos talaján teszi. Már Mózes, a próféták, Jézus, Pál vagy Dietrich Bonhoeffer is bele avatkozott a világi dolgokba. És ezért gyűlöletet aratott. „Az apám egy hazátlan arámi volt, a pusztulás szélén.” - áll az Ótestamentumban. A fáraó pompás ruhájában nem több, mint egy kecskepásztor gúnyájában - ez így nincs a Bibliában, de a provokatív gondolat végig ott van. Pál, Gal. 3,28: „Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban.”

 

A kis emberek szenvedése napirendre került. Mária gyermekét egy istállóban szüli meg. Az ókorban a szegénység szégyen volt. Isten népe arcába vágja a világnak: Nem a szegénység a szégyen, hanem a világ szétszakadása szegényekre és gazdagokra. És még szégyenletesebb ezt istenadottnak elfogadni. Ám ez a gazdagokról, kedvezményezettekről, szépekről lepergett, ahogy ma is. Ezért hajlanak ma is arra, hogy az egyházat a privát lelki üdvösséghez szögezzék és illetékességét a bűnre, halálra, ördögre korlátozzák.

 

Ám ez a törekvés is politikai, csak épp reakciós. Tetszene a világ urainak: Az egyház a sok lélekvigasztalástól ne avatkozzon bele a hatalmasok evilági dolgaiba. A hatalom leplezetlen leírása folytatódik az Újtestamentumban. A korrupt Heródes, aki a rómaiakkal tartatja el magát, a zsidó felső réteg, amely privilégiumait védi, Róma brutalitása – ez mind szóba kerül Jézusnál és Pálnál. Így az EKD püspök igenis a bűnről beszél, mikor bírálja a szegény-gazdag világot. Mindez nem jelenti, hogy a pap a szószékről az SPD vagy a Zöldek pártprogramját kell, hogy fölolvassa vagy vezércikkeket írjon. Az evangéliumot hirdesse. Ekkor lehet, néhány hívőnek nem tetszik, ha ez túlmegy a ne-bántsunk-senkit pacifizmuson. Jézus sem volt békeküldönc, mikor kikergette az árusokat a templomból. Az EKD lelkészeinek meg kell találni a mértéket a szélsőséges provokáció és az andalító mormogás között.

 

És mi van a halállal és a halál utáni élettel? Erről keveset tudunk és jobb, ha az EKD erről visszafogottan beszél. A legtöbbje mítosz, melyeket ókori emberek írtak ókori embereknek, nem nekünk. Aki erről kérdez, csatlakozzon egy keresztény közösséghez, hogy követhesse azt a célt, ami végett ezek létrejöttek: Egymásért lenni, támaszt és vigaszt találni egymásban, hogy a szenvedéseket elviselhessük. A Biblia régi történeteit tovább mesélhessük, újra értelmezzük és megóvjuk a feledéstől.

 

ZEIT, 20. 1. 2022

Die Kirche ist links-grün? So soll sie sein!

 

KOMMENT

 

ERIK A S . BECKER, FRANKFURT AM MAIN

Nem osztom a hölgy (Liane Bednarz, LB) véleményét. Jézus mindig is a kitaszítottak és gyengék pártjára állt. A diakónus cselekedet az ő követése. Az embereknek nem tetszik az az egyház, amely a felebaráti szeretetről, az igazságosságról, a teremtés megóvásáról beszél, de nem tesz semmit, hogy ezek a földi életben is megvalósuljanak. A túlvilági élettel ma már nem lehet a hívőket vigasztalni, mint a középkorban. Ha a felebaráti szeretet és jóléti életünk változtatása napirendre kerül, akkor lesz az egyház tüske a köröm alatt és ez így jó.

 

JOACHIM WAGNER, STUTTGART

Én is úgy vélem, az egyházak emlékezzenek alapvető tanúságtételükre: Tisztelni kell az Istent és megóvni a teremtést. Továbbá gondoskodjunk embertársainkról. Ezek az üzenetek olyan aktuálisak, mint 2000 éve. Életmódunk miatt naponta ca. 150 faj hal ki. Felelőtlenül károsítjuk a klímát. Az egyházak tegyék félre a kicsinyes civódásaikat arról, kinek van igaza, a helyes rítusokról, a Szentírás értelmezéséről és lépjenek föl közösen a békéért és a világ megtartásáért.

 

CHRISTIAN VOSS, MITGLIED IM ARBEITSKREIS

EVANGELISCHER UNTERNEHMER (AEU), PER E-MAIL

Bár magamat e világi kereszténynek hiszem és Jézustól fontos ösztönzéseket kapok életem számára, teljesen egyetértek LB-vel. Evangélikus tisztségviselők föllépéseit néha hivatali visszaélésnek érzem, pl. egy lelkész nyilatkozatát a München-i 3. repülő pályáról, holott nincs különleges szaktudása. A Bibliában sokatmondó szövegek vannak arról, hogyan kell egy vitát vezetni és kikre kell tekintettel lenni – ezzel foglalkozzon az EKD!

 

HORST BECK , AINDLING

LB a szívemből szólt! Suszter, maradj a kaptafánál!

 

HILDEGARD SCHUSTER , SCHRIESHEIM

LB-t követve az EKD egy szektává zsugorodna. Bár egy nemzedékkel idősebb vagyok, nem szeretnék ilyen egyházhoz tartozni. A jelen kihívásai elől menekülni nem lehet megoldás.

 

DR . HERMANN SCHEILE, HAMBURG

LB egyrészt elveti a „balos és zöld prédikációkat”, másrészt azonban a CDU/FDP klíma- és környezetvédelmi verzióit elfogadja. Ezektől is tartózkodnia és a vallás területén kellene maradnia. Szerinte mit kellene a bűn, halál, megváltás hármasáról, a protestáns szószékekről mondani, hogy mint konzervatív és jámbor hívő elégedett legyen? Sajnos, itt néma maradt – kár!

 

BERNHARD MOSER , MÜNCHEN

LB elő akarja írni, mit tegyen egy egyház. Az egyház feladata több, mint „szálljunk-magunkba-teológiát” hirdetni és megváltást ígérni. Kezdettől fogva felelősségvállalásra szólít föl és hogy erről személyes hitvallást tegyünk. A bűn-halál-megváltás tanai legfeljebb a kolostorokban arathatnak sikert, nem a XXI. század való világában.

 

DR . ULRICH PIETSCH , NIDDA- ULFA

Már hosszú ideje fut az EKD a politikai korszellem után és elhanyagolja elsődleges feladatait! Az örömhír üzenetével nem egy zöld, CO2-mentes paradicsomot kell elénk vetítenie, hanem Jézus Krisztust. A csendes, alig figyelemkeltő lelki vigasz a magányos, beteg vagy haldokló hívők számára a háttérbe szorul a látványos hajótöröttek kimentése mögött. Természetesen segítsen az egyház a szenvedőknek, de helyben – otthon, kórházban, idősgondozóban.

 

DETLEF SEIDLER , BAD GRUND

Az egyház mindig politizált a neki tetsző felsőbbség javára. A prédikáció világosan kimondta, CDU-ra kell szavazni. A hit arra szolgált, hogy az utolsó ítélettől való félelemmel alázatos alattvalókat neveljen. Az EKD belátta, ma már az emberek fölött nem lehet gyámkodni. Elismerte, hogy sok bűntényben ő is felelős. Vezekel, amikor elismeri, hogy a teremtés megóvása a világbéke feltétele. El akarja kerülni a menekült-özönöket és emberhez méltó gazdaságformát támogat.

 

DIETRICH DASENBROOK , KÖNIGSLUT TER

Jó, hogy az EKD ilyen demokratikus. Teret ad LB-nek és olyanoknak is, akik az ember bűnösségén, megváltás-rászorultságán túl aktív tetteket követelnek. Visszautasítandó a kiérlelt álláspontok cenzúrálása. Istennek hála, Jézus követése a felebaráti szeretetben a Sea-Watch4 mentőhajón is megtörténik.

 

DR . PETER DODEL, RHODT

LB fölpanaszolja, hogy az EKD a bűn-halál-megváltás triászával már nem foglalkozik és ezért a hívők kilépnek. Fordítva van: Mert ez a triász nekem már keveset mond, ezért léptem ki – sok társammal együtt. Sokkal érdekesebb lenne a részvét-segítőkészség-irgalmasság hármasa, a tengeren menekülőkkel szemben is.

 

STEFAN SOHR, LEIPZIG

LB a bigottéria és az áltatás benyomását kelti. Furcsa belső munkamegosztás, amikor az egyház értékeit a másvilágon tisztelik, ám e világon legitimitását megkérdőjelezik. Az emberi méltóság, a szociális igazságosság, a klímavédelem és a hajótöröttek kimentése nem politikai irányultság kérdése, hanem egyetemes emberi jogok, melyek érvényesítése a keresztény egyházak kötelessége is.

 

MARLIES BUCHHOLZ, HAMBURG

91 éves vagyok, aktív voltam, amikor az EKD az atomfegyverek ellen lépett föl. 53 évesen tüntettem először. Amikor a menekülthullám jött, én is adtam valamennyit a mentőhajóra. Nem találtam jónak, hogy vízbe fulladjanak. A Bibliában áll, szeresd felebarátodat, mint önmagadat. És igen – én sem fulladok meg szívesen. (1981-ben háromszázezren tüntettünk Bonn-ban Reagan ellen, 1983-ban a Mutlangen-i rakétabázist blokád alá helyezték Heinrich Böll, Günter Grass, Werner Dierlam/EKD, Petra Kelly és mások. RS).

 

BRIGITTE EHRICH UND JÜRGEN DORNIS , HERDWANGEN

Nem tisztességes a kilépéseket a politizálással indokolni. 64% egyszerűen nem akar egyházadót fizetni. „Geiz ist geil”, a fukarság szexi, ez a piacradikális konzumizmus credo-ja és a modern konzervativizmusé is?

 

R AINER SCHREIER , KIRCHHEIM/ T.

Nincs apolitikus prédikáció. Át lehet siklani az aktuális témákon és hallgatni - de ez beleegyezés. Vagy fölvállaljuk, párbeszédre hívunk és politikailag hatunk. Vajon LB nézeteit azok a lelkészek is képviselnék, akik bátran a náci ideológia ellen léptek föl?

 

LESERBRIEFE 5. Januar 2022, DIE ZEIT

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr4116823298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása