ATOMERŐ: A LEÁLLÍTÁS LEÁLLÍTÁSA – ZEIT Hamburg, RózsaS
A háború és az energiafüggőség kérdésessé teszi a 3 utolsó német A-reaktor leállítását. Az AKW ui. közben klímabarát és diktatúrafüggetlen „lett”. A 20-ból, a maradék Emsland, Isar és Neckarwestheim 2, az év végén leáll – ha csoda nem történik.
A tovább-futtatást először is az üzemeltetőknek kellene vállalniuk. Az E.on és az EnBW – Putyin hatására – hajlandó erről tárgyalni. Mégis maradna legalább 5 akadály.
1. Az atomtörvény
Ez írja elő az A-kiszállást. Ezt megváltoztatni sok képviselőnek olyan, mint átugorni saját árnyékukat. Isabel Cademartori (34, SPD), 2 évvel Csernobil után született. „Ebből a traumából semmi sem ért el. Mindig is tudományosan akartunk vitázni, erről mért nem lehetne?” A vélemény a parlamentben lassan változhat, de nem elég gyorsan.
2. A személyzet
Egy atomerőmű üzemeltetéséhez magasan képzett mérnök- és technikusgárda szükséges. Almut Zyweck (PreussenElektra, Isar 2): „A régiek jövőre nem biztos, hogy vállalják. Újak képzése 3-4 évig is eltarthat. Dehát 10 év alatt 14 reaktort állítottak le, hová lettek a szakemberek? Zyweck: „Ez olyan, mint a pilótáknál. Aki vezethet Boing 737-et, nem vezethet Airbus 300-at. Isar 2-höz különleges képzés kell, ez 1-2 évig is elnyúlhat.” A környezetminisztérium legalább 1 éves bedolgozást ír elő, ehhez jön egy negyedéves gyakorlat. Ulrich Waas: „A pilóta-hasonlat sántít. Az épp lekapcsolt Brockdorf épp olyan nyomottvizes típus, mint Isar 2. Az átképzés pár hét alatt megtörténhet – ha a cég akarja. Waas a Siemens atomosztályán dolgozott több évtizedig, biztonságelemzés terén. A reaktorok tovább-futtatását lehetségesnek tartja. Nem a személyzet, hanem a biztonsági befektetések és a fűtőelem-beszerzés a probléma.
3. TÜV (Technische Überwachungsverein)
Minden AKW, mint az autóknál, rendszeres technikai vizsgán kell, hogy átessen. Amely alkatrészt kopás fenyeget, azt újra kell cserélni. Ez az anti-aging-management drága és körülményes. Évente 1200 külső szerelő végzi el. A tervezett stop miatt a készenlétet visszavették, ismét fölhozni sok pénzbe kerül, de nem lehetetlen. Az erőművek jó állapotban vannak. Ezek „konvojreaktorok”, engedélyezésük is egyszerre történt.
4. Az üzemanyag
Mivel leállásra készültek, nem rendeltek új urán-fűtőelemeket. Most 1,5 év, mire megérkeznének. A francia Framatom kitérő választ adott: „Üzletünk nem hipotetikus kérdésekre épül.” Waas optimista. A fűtőelemek, a terheléstől függően, 4-6 évig is kitartanak. Ha valóban hiány lesz, részteljesítménnyel futhatnának.
5. Befektetési kockázat
Hogy az üzemeltetők tárgyalási hajlandóságot is mutatnak, kérdés, mennyire bíznának meg egy új engedélyben? 2000-ben ui. kaptak egy stopot, 10 évre rá mégis egy hosszabbítást, amit 2 év után visszavontak. Ha most az új befektetések túlságosan is kockázatosnak minősülnek, az államnak nem marad más, mint átvenni az atomerőműveket. Ez nem volna teljes kerülő, hisz az atomipar már félig állami – az atomtemető teljesen. Persze, a teljes átvétel sok mrd-ba kerülne.
Fácit: A maradék 3 erőmű további üzemeltetéséhez a Bundestag-nak teljes hátraarcot kellene csinálnia, a felügyelő szerveknek a személyzet kérdésében rugalmasnak lenni és a konszerneknek vagy a kormánynak egy halom pénzt kellene kiadni.
Ez csodák láncreakciója lenne.
ZEIT, 3. 3. 2022
Atomkraft: Einsteigen, bitte?!