Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

A BESTSELLER-NŐ – B. Laugwitz, dtv könyvkiadó – SPIEGEL/RózsaS

2022. május 16. 05:59 - RózsaSá

A BESTSELLER-NŐ – B. Laugwitz, dtv könyvkiadó – SPIEGEL/RózsaS

 

Barbara Laugwitz (51) két éve vezeti a München-i dtv (deutsche taschenbuch verlag) könyvkiadót – óriási sikerrel.

 

A hamburgi Thalia Theater dugig megtelt, Jussi Adler-Olsen könyvbemutatójára, még a dtv főnökasszony is ide repült München-ből. Laugwitz az irodalomműhely-cirkusz érdekes figurája. Minden olvasónak volt már olyan könyv a kezében, amit ő adott ki. A Rowohlt 14 év után kirúgta. Elfriede Jelinek: „Ismét kidobtak egy nőt, mint a szemetet.” Az Ullstein után 2020-ban került a dtv-hoz. A „Buchreport” közzétette, hogy míg Laugwitz náluk volt, a Rowohlt, az Ullstein, a dtv produkálta a legtöbb bestsellert. Márciusban jött a hír, hogy Martin Mosebach és Eugen

Ruge, Jeffrey Eugenides és Jonathan Franzen (a Familie Hildebrandt trilógia 2.) regényei a dtv-nál fognak megjelenni.

 

Sokat dolgozom és ezt munkatársaimtól is elvárom, bár tudom, hogy ezt nem tehetem.” Minden reggel megnézi az eladott könyvek számát az Amazon-on. Elisabeth Ruge két könyvet is közvetített neki: Julia Schochs »Das Vorkommnis« és »Man vergisst nicht, wie man schwimmt«, Christian Huber-től. A szakma dícséri: Legyen az szakkönyv vagy szórakoztató, Laugwitz mindig sikerre viszi. A Rowohlt-nál sokan könnyeztek, mikor távozott. Mások szemére vetik: ha valaki nem hoz többet neki semmit, azt elfelejti.

 

A könyvkiadó eddig férfiak felségterülete volt, oroszlánvadász és grand-seigneur közötti karrier. Nők csak mint lektorok vagy szóvivők fordultak elő – 2010-ig. Közben a konszernek a kiadói sík fölé egy új menedzsment-struktúrát raktak. A Penguin Random House Verlagsgruppe 40 kiadót vett a szárnya alá. Mindenki nyereséget akar, de nem dőlt el, ezt ki szerzi jobban meg, a kiadó vagy a menedzsment?

 

Alexander Fest, volt kiadó: „Ide nem föltétlen olyan tehetség kell, mint a zenéhez vagy a számtanhoz. De a jó tulajdonságok kombinációja nem tanulható.” Laugwitz 2002-ben találkozott először Fest-tel: „Milyen könyvet csinált legutóbb?-Az arany rácsok mögött-et.-Miről szól?-Egy észak-afrikai nőről.-Mi lett vele?-Egy háremben él.-Ez jó könyv?-Talán.-Hányat adott el? 954 ezret.”

Azzal kezdődik, hogy föl kell ismerni a potenciális könyvet. Eseményekhez, témákhoz, személyekhez úgy közeledni, hogy abból ki lehessen hozni valamit. Így néz talkshow-kat, dokumentációkat, de föltűnt neki a hétvégi takarítás hiányzó lendülete is. Ebből lett egy „Putzen”-könyv. Szeret szerzőkkel beszélgetni, így lett Jan Weiler első könyve a »Maria, ihm

schmeckt’s nicht!«, aztán Eckart von Hirschhausen bestsellere, a »Die Leber wächst mit ihren Aufgaben«, a szakkönyv »Unter dem Herzen« Ildikó von Kürthy-től.

 

Egy könyv sikere függ a címétől, a megjelenés dátumától, egy összprogramba való beilleszkedésétől. A fedőlap és a marketing is fontos. Mindezt az évek során tökélyre vitte. Még sincs „bestseller-képlet”, a siker kiszámíthatatlan. Többször is mellényúlt, pl. a tarka koporsókról senki sem akart tudni. Amikor Fest a Rowohlt-főnökséget átengedte, hirtelen az irodalom is a nyakába szakadt. Martin Walser vagy Jonathan Franzen, Péter

Nádas vagy Daniel Kehlmann könyvei jól festettek a kiadó ablakában. Ápolta az írókkal való kapcsolatot. Fest-tel együtt meglátogatta Nádas Pétert a magyarországi „paradicsomkertjében”. Frenzen-nel Frankfurt-ban beszélgetett az író rémálmairól. A 200. karácsonyi lapon ezt írta neki: „Félek Magától.” Jött a válasz: »I am just a boy from the middlewest.«

 

Oxford-ban tanult ó-filológiát, majd pénztáros volt egy barkács-áruházban. Ott látta, hogy a lelkes olvasó nem kell, hogy magasan művelt legyen. Kollégái olcsó könyveket olvastak a szünetben. „Sok ízlés van, nem kell, hogy egyezzenek az enyémmel.”

BL előtt a dtv-nál a lektorok és a programvezetők sok mindenről önállóan dönthettek, pl. kéziratra 20 000 €-t kiadhattak. BL ezt azonnal megszüntette. Minden kedden ún. Akquise-Runde ül össze, ahol minden osztály jelen van. Könyvprojekteket vitatnak meg. „Nem népszerű, de helyes.” Nincs fékező konszern a háttérben, a dtv keményfedelűket is ki fog adni. Az irodalom lesz a cégér, őszre Martin Mosebach új könyvét adják ki.

 

SPIEGEL, 7. 5. 2022

Frau Laugwitz kann das

 

KOMMENT

A hölgy, a háttérben 100 millió potenciális német olvasóval, könnyen viccel. Egy magyar boldog, ha 1000 olvasót szerez, évente 10 000 könyv vetélkedik egymással. „Fekete rovátkák fehér alapon.” Az írás a nyambikvaráknál is megjelent. Nem arra kellett nekik, hogy megismerjenek, megjegyezzenek vagy megértsenek valamit, hanem hogy mások kárára növeljék az egyén – vagy egy tevékenység – dicsfényét és tekintélyét.” (Szomorú trópusok, Lévi-Strauss). Egy élet alatt kb. 1500 könyvet olvashatunk el. Ha jönnek az újak, dobjuk ki a klasszikusokat? Nem olvasók – fogyasztók! Megvenni, belelapozni, félretenni – kidobni. Az Ökobetyár könyve, megjelent a Szemét kiadónál, egy példányban - megtartom.

RS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1117832411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása