1900 KLINIKA – Melyik zár be? W. Greiner – taz Berlin/RózsaS
Wolfgang Greiner, az Uni Bielefeld tanára, egészségközgazdász („Gesundheitsökonomie und Gesundheitsmanagement“).
taz: Mennyire beteg a kórház-páciens?
G: Egyrészt sok világszintű jó kórházunk van, másrészt sok az alapellátó, melyek gazdaságilag ramatyok.
taz: Ön honnan ismerne meg egy jó kórházat?
G: Először is megnézném, a kívánt kezelés fönn van-e a listáján? És azt hányszor alkalmazták? A szakember egy minőségi leírásba is belenézne, de ez már komplexebb.
taz: Nézzem meg, van-e tapasztalata a szóban forgó területen?
G: Ez nem mindig elegendő. Vannak jó és rossz kórházak. Nem kell föltétlen abba menni, amire Erna oma azt mondta, ott nagyon kedvesek az ápolók. Különösen a ráknál kell figyelni arra, van-e a klinikának erre tanúsítványa?
taz: A kormány egységes minőségi kritériumokat tervez bevezetni.
G: Ez kiváló. A reform egyik vitatott része, amely definiálja, milyen szakmai és személyi feltételeknek kell megfelelni egy bizonyos kezelés alkalmazásánál. Ám, ha a minőséget emelni akarjuk, megfelelő szabályozás nélkül nem megy.
taz: A kórháztervezés eddig a landoknál volt, ahogy a pénzelés is. Ez mennyire helyes?
G: Semennyire. Egyes klinikák túlméretezettek, mások kevés pénzt kapnak. Ez egyáltalán nem a szükségest követi, hanem a helyi politikát. Így lesznek a regionális torzulások. Előfordul, hogy egy körzetben két szomszédos kórháznál ugyanaz a kínálat. Célszerű volna, a forrásokat a jól fölszerelt kórházakba összpontosítani.
taz: Az egészségminiszter szerint a rendszer túl ökonomizált.
G: Valóban, a gazdasági gondolkodásnak szerepe van.
Ez nem föltétlen hiba, hiszen a források korlátoltak. Bármennyire is legyen egy szervezet közhasznú, erre is figyelnie kell. A baj csak az, hogy már egyáltalán nem a páciensekről van szó. Az esetátalány bevezetésekor elfelejtették, hogy a rendszert 2-4 évente újra be kell állítani.
taz: Tehát nem is az esetátalány a probléma?
G: Én ennek barátja vagyok, csak nem úgy, ahogy most alkalmazzák. A kórházaknak biztosítani kell az eltartás költségeit, az elszámolt esetektől függetlenül.
taz: Az orvosok mégis figyelmeztetnek, hogy a reform több kórház bezárásához vezethet.
G: Ez így, vagy úgy, de bekövetkezik. A kérdés csak az, hogy strukturális, vagy hideg kórházhalált akarunk-e? Reform nélkül a jó kórházak is bezárhatnak. Tény, hogy kevesebb kórház kell. Ezt mindenki tudja.
taz: Most 1900 van. Mennyi maradjon?
G: Kollégák számokat mondanak, „Legyen egyharmaddal kevesebb.” Ebből a vitából ki szeretnék maradni. Ez inkább elijeszt. Kinőtt szerkezetek vannak, ezt is figyelembe kell venni. Ha valahol egy kórházat bezárnak, a fél város tüntet. Mindenki egyetért, hogy kevesebb kórház is elegendő, de ha egy speciális helyen bezárás történik, kitör a fölkelés. Ezért a lakosokat idejekorán be kell vonni a vitába. Meg kell értetni, hogy semmit sem akarunk elvenni, hanem a minőséget emelni a régióban. Meglehet, egy órát tovább kell majd utazni, de a minőség megéri. (Annak, aki közben földobja a talpát? RS). Kritizálják, hogy szívrohamnál minden perc számít. Ám a jól fölszerelt kórházakban nagyobb a túlélési esély. Gazdaságilag jobb több jól fölszerelt mentőautót tartani, semmint a kórházakban az évi néhány esetre speciális kezelés készenlétét pénzelni. Ezt a szakemberhiány is behatárolja.
taz: Radikális központosítás lehet jó, mint Dániában?
G: Ehhez jóval kiterjedtebb reform volna szükséges. Más problémák jönnének, pl. a várólisták. Úgy vélem, sokkal kisebb változtatásokkal is sokat elérhetünk.
taz: Az átépítésre 100 mrd €-t emlegetnek.
G: A bezárásokkal pénzek szabadulnak föl, de ez nem elég. Sok pénz kell, de akkor 20-30 évre egy jól működő struktúrát biztosítunk.
taz: Honnan jöhet a pénz az átépítésre?
G: Betegbiztosítóktól vagy állami alapokból. Nem is ez a döntő. A biztosítók hiányait amúgy is az állam pótolja.
taz: A landok kezéből kiveszik a felelősséget?
G: Aki belefizet, bele is szólhat. De ez már most sem működik. Az a land, amelyik eddig keveset fizetett, ugyanúgy beleszólt. Jónak tartanám, ha a Bund állná a cechet, ehhez persze az adóbevételeket újra föl kellene osztani. Ez pedig nem reális. A jelenlegi adottságokkal kell folytatnunk, tehát a land-részfinanszírozással. Az sem hihető, hogy egy land egyszerre nagy befektetéseket eszközöl.
taz: Még a nyári szünet előtt jön az első reformvázlat?
G: Egy kórházreform minőség-előírásokkal, teljesítménycsoportokhoz való kötéssel, valószínűleg sikerülni fog. Ám az átmeneti határidőkkel és kivételekkel az egészet föl lehet hígítani. Ez a rémálmom. A miniszter bejelenti a reform célba érését, a landok pedig azt mondják majd, semmi majré, az egész ugyanúgy megy tovább. De nem vagyok ennyire pesszimista. Részterületeken, pl. a mentőknél várható javulás. A reformbizottság úgy véli, alapvető átépítés szükséges. Sajnos, talán néhány kórházcsőd kell ahhoz, hogy a reform-elszántság országosan is megjöjjön.
taz, 19. 5. 2023
„Wollen wir kaltes Kliniksterben?“