Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

TANÁR: DE. IGAZA, DU. FÁJRONTJA VAN? SPIEGEL/RózsaS

2023. november 12. 20:20 - RózsaSá

TANÁR: DE. IGAZA, DU. FÁJRONTJA VAN? SPIEGEL/RózsaS

»Vormittags recht und nachmittags frei«, ez az előítélet tartja magát. A tanári munka sokkal megerőltetőbb, mind sokan gondolják. Egy munkaidő-fölmérést a minisztérium ellenez, vajon miért?

Mareike Thomas tanítónő Osnabrück-ben. Éjjel 3-kor, amikor épp fürdeni készült, kapott egy üzenetet a handy-jére. „Lányom holnap du. nem mehet foglalkozásra.” A to-do-listája eggyel bővült. Mért is nyitotta meg a levelet? Holnap értesíteni kell a délutáni ügyeletet és az ételkiadást. Mikor T. kitiltotta az iskolai mail-eket a mobiljáról, azóta jobban alszik. „Úgy éreztem, sosincs fájrontom.” „Az elemi iskola, az csak egy félállás!” - kapta a cinikus megjegyzést azoktól, akiknek fogalmuk sincs az iskolai munkáról.

A tanárok fölpanaszolják, hogy egyre nő a teher rajtuk: végnélküli munkanap, dolgozatjavítások, óratervek, szülői mail-ek. Forsa-kutatás, 2022: 10-ből 9 tanár úgy érzi, kollégiuma megterhelése „súlyos”, vagy „nagyon súlyos”. 84% önmagáról is ezt mondta. 60% úgy érzi, testileg kimerült, holott elég sok a részmunkaidős (40%, míg a munkavilágban 30%). Az iskolák tanárhiányban szenvednek.

T.-nek heti 28 órája van, 2 órát még ügyel, félnégyig. Amikor hazaér, holtfáradt. „Frau Thomaaaaaas!” -visszhangzik a fülében. Legkésőbb 16:00-kor ismét dolgozik: dolgozatokat értékel, órát készít elő, feladatokat állít össze erős, közepes és gyenge tanulóknak. Este is dolgozik, hetente kétszer, szombaton fél napot. Két hetente találkozik a párhuzamos osztályok némettanáraival, hogy egyeztessék a tanegységeiket és a tancélokat, munkalapokat állítsanak össze. Ehhez jönnek a kétórás szakkonferenciák, kettő összkonferencia, kettő pedagógiai konferencia és 3 hetente szolgálati megbeszélés. Legalább 2 szülői értekezletet, karácsonyi és májusi ünnepszervezést is meg kell csinálnia. T. szereti a munkáját: „Nem panaszkodom.” Ám a feladat töméntelen. Van, ami nem is oktatási: az ifjúsági hivatallal egy diák ügyében egyeztetni, osztálykirándulásokat szervezni, fogyatékosok kérvényeit intézni. Telekom-Stiftung: Heti 50 óra összejön. Mark Rackle, berlini oktatási államtitkár: A tanárok heti 3 túlórát teljesítenek – 24500 órát évente. A „Deputatsmodell” szerint (elrendelve 1873-ban!) a tanárok kötelesek 23-28 órát adni hetente. Amit ezen felül teljesítenek, nem számít. Az Országos Munkabíróság 2022-ben kimondta, minden dolgozó és munkaadó köteles a munkaidőket dokumentálni. (Az EU-bíróság 2019-es döntésének honosítása). Politikusok követelték, hogy ez a tanárokra ne vonatkozzon, mert ez csökkenti a tanári pálya vonzerejét. Ez ui. nagyban függ a rugalmas időbeosztástól. A tanórák száma mérhető, de a többi szükséges munka nem. Ezeknek elvégzése a tanár felelőssége. Magyarul: ha a tanárok rögzítenék, mennyit is dolgoznak valójában, az amúgy is riasztó tanári pálya imázsa még jobban repedezne. És mi lenne, ha kiderülne, hogy az oktatók rendszeresen túlórázásra kényszerülnek? Újakat kellene fölvenni, de honnan?

A Heil-minisztérium úgy érvelt, hogy a mérés a munkavédelem érdekében történne, semmit nem változtatna, hátránya nem látható. Munkaidő-limit és minimális pihenő-idő amúgy is már elő van írva. A tanidő mérésére már többször volt kísérlet. 1997-ben 7000 NRW-tanár kapott egy kis elektronikus dobozkát, melynek gombját meg kellett nyomni, ha hivatalos munkába kezdtek (»Lehrer-Tamagotchi«). A tanítók éves munkája 1750, a gimnáziumi tanároké 1900 és a Gesamtschule-oktatóké 1976 óra lett. Bár az időrendelet 1770 órát írt elő, semmi sem történt. 2014-ben az alsószász kormány egy órával próbálta megemelni a munkaidőt, ám a felsőigazgatósági bíróság ezt megtiltotta, mondván, az sem ismeretes, hány tanár dolgozik. A precíz munkaidőmérés kiadta, hogy a tanárok 17%-a túllépi a törvényes heti 48 órát. Egy másik harmad is ezt tette az év 10-15 hetében. Egy friss szászországi mérés szerint a gimnáziumi tanárok hetente 4 túlórát abszolválnak. A 150 éves Deputatsmodell már nem alkalmazható. A tanári foglalkozás megváltozott, a tanításidő lecsökkent (Frank Mussmann, göttingai munkakutató). Az elemi iskolák oktatói munkaidejük 40%-ában, a gimnáziumban 30%-ban tanítottak ténylegesen – a többi idő a fölkészülésre, adminisztrációra ment el.

Hamburg már 2003-ban elbúcsúzott a Deputatsmodell-től. Heti 46,57 órát ír elő, így a vakációkat is beleszámítva, heti 40 óra jött ki. A munka fölosztását rábízza a tanerőkre. Egy szak átlagos fölbecsült elvégzett munkáját bevonják a számításba. Aki pl. egy gimnázium 7. osztályában lead egy németórát, 1,7 h-t (elemiben 1,35-öt) írnak jóvá neki. Így veszik figyelembe a nem-tanítási időket is. Osztályfőnökök és tanácstagok szintén kapnak plusz elszámolást. „Igazságosság kérdése” - mondja Petersen hamburgi iskolaigazgató. „Látjuk, hogy bizonyos szakok tanárai kevesebb előkészületet igényelnek.” A hamburgi modell példás, mégsem akad követője. Talán, mert komplikáltabb és próbára teszi a tanári kart, surlódásokhoz vezethet.

SPIEGEL, 11.11. 2023

»So wird die Korrekturvon Klassenarbeiten eingepreist.«

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr8918257069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása