Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

AZ ELEKTROAUTÓ ESETE A SZÉN-DIOXIDDAL – Lelki zöldítés

2020. szeptember 07. 08:19 - RózsaSá

AZ ELEKTROAUTÓ ESETE A SZÉN-DIOXIDDAL – Lelki zöldítés

Az elektroautók egyre keresettebbek, sokat segít az állami kedvezmény. Ráadásul egyre olcsóbbak lesznek, 20204-re, a vállalkozási tanácsadó PwC, szerint egy 300 km-es távú középkategóriás e-autó olcsóbb lesz, mint a hasonló benzines. Ennek ellenére a kritika sokasodik, mindenek előtt a vélhető ökomérlege miatt.

Legalább is ezt tanúsítja az ifo-Institut egy vizsgálata, amely a Tesla Model 3-at veti egybe egy Mercedes C dízelessel – kihagyva közben a megújulók egyre növekvő hányadát.

A Technische Universität Eindhoven megismételte a tesztet, a zöld Bundestag-frakció megbízásából. Az eredmény 60%-kal kevesebb CO2 a Tesla javára, akkor is, ha figyelembe veszik az akkumulátor-gyártást és az áramfogyasztást is:

Autók CO2-kibocsátásai (30 000 km)

TESLA Model 3 91g CO2 /km

Mercedes C 220d 260 g CO2 /km

 Megnézték azt is, mennyi a légkör-terhelés az áram ill. az üzemanyag előállításánál. A Tesla először hátrányban van, de 30 000 km után behozza a Mercit. A gyártásnál a Mercedes vezet 32 g/km-rel, ám a forgalomban ez 228 g/km-re nő, míg a e-autó 40 g/km-nél marad.

A kutatók a középkategóriás kocsikat is egybevetették. Az eGolf 28 000 km után éri be a Toyotát.

VW eGolf 78g CO2 /km

TOYOTA Prius 168 g CO2 /km

A két vizsgálat eltérései az akku-gyártás új számaiból erednek. A 2017-es svéd tanulmány egy kWh akku-kapacitásnál 175 kg CO2-ből indul ki, mára ez 85 kg-ra csökkent. A Tesla adataiból kiindulva (? Saját lova adatai? RS20IX1) Eindhoven 75 kg/kWh középértékkel számol.

A hibridautók klímamérlege kétséges, mondja Christian Bauer, a Paul-Scherrer-Institut svájci szakembere. Az akkugyártás valóban kevésbé terhelő lett. Az e-autók élettartama hosszabb, mind eddig hitték. Ifo-Institut: egy akku 100 000 km-t teljesít. Modern akkumulátorok azonban valószínűleg 500 000 km-t is elbírnak. Egybevetve a kocsi élettartamával, a vizsgálat 250 000 km-t valószínűsít.

Bauer egy ponton hibát lát: a 250 g CO2 ekv/kWh túlságosan derűlátó, 400 g lenne a biztosabb szám. (Mi is ennyivel számolunk, lásd CO2-Rechner, 2019. okt. 3.,ökobetyár-blog, RS). Ám ez nem változtat a végeredményen: az e-autók kevésbé klímarombolók.

Az áram megújuló hányada növekedni fog. Az Agora Energiewende szerint 2020. augusztus 26-án a szél és a napenergia fedezte a német áramfogyasztás nagyobbik részét.

Bauer egyetért abban, hogy az EU kevesebb szénáramot kever a „Strommix”-be. Észtország és Lengyelország kivételével, minden EU államban a kedvező áramösszetétel miatt, az e-autó egyértelműen klímabarátibb. Ideje a fejekben helyretenni, hogy az akkus autók károsabbak.

Az e-autók CO2-jét sokan hasraütéssel becsülik föl és nem tudományos adatok alapján, kritizálja Auke Hoekstra, Eindhoven. Sok stúdium konzervatív, elavult adatokból indul ki, bírálja Oliver Krischer, zöld országos képviselő. „A régi vizsgálatok szerzői mintha a robbanómotor-technikát próbálnák megmenteni. Ez hasonlít a XIX. századi kísérletre, amikor a postakocsit védték a vasút ellen.”

spiegel.de, 2020.08.31.

 

Mi lehet az igazság?

Sajnos, már senkiben sem bízhatunk. Minden lobbista olyan eredményt rendelhet meg, amennyire csak pénze van. Szegény zöld, talán ő most a postakocsi-párti, mert az autózást próbálja szépíteni, megmenteni? Elég a zöld rendszámtábla, máris tiszta a lelkiismeretünk?

Szedjük elő a maradék józan eszünket! Ez a vita olyan, mintha azt kérdeznénk, melyik jobb: a jégeső vagy a hurrikán? Már 20 éve láttuk, hogy az új kondenzációs kazántechnika nem biztos, hogy jobb a réginél. (Drágább; vízelvezető, állandó cirkuláció kell; áramfogyasztása nagyobb, a hőnyereség nem szavatolt, stb.) Egy régi cirkó is lehet takarékosabb, ha ésszerűen fűtünk. (SZEA-füzetek Nr. 4, Fűtés).

Így a régi benzines autó is lehet klímabarátibb – ha takarékosan használjuk.

Egy tényezőt, a szén-dioxidot kiragadni, téves. Még csak a közlekedés is kevés, egy család egész évi energiafogyasztását kell megnéznünk (lásd Energiamenü). Az autónak sok minden mást is fölróhatunk: balesetveszély, zaj, fölösleges utak, térfoglalás, kevesebb gyaloglás, stb.

Kedves Zöldek, most azt is kérdezzétek meg, melyik klímabarátibb: az elektroautó vagy a kerékpár?

RózsaS

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr5716192928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása