Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

HÁZAS EMBER TOVÁBB ÉL? - A házasság előnyeiről és hátrányairól/ZEIT Hamburg/RózsaS, német-sajtó figyelő

2021. augusztus 13. 16:52 - RózsaSá

HÁZAS EMBER TOVÁBB ÉL? - A házasság előnyeiről és hátrányairól/ZEIT Hamburg/RózsaS, német-sajtó figyelő

Házasok tovább élnek, de mennyivel?

A kutatók 2-7 évre tippelnek.

RÁK

Nem látni, hogy a házasok ritkábban kapnának rákot, vagy korábban észlelnék, mondják norvég kutatók. Egy biztos: gyakrabban járnak szűrésre és gyakrabban oltatják magukat.

SEBGYÓGYULÁS

A boldog házasok sebei gyorsabban gyógyulnak (Ohio State University). Vélhetően jobb az immunrendszerük, a házasság biztonságot ad és stresszmentesít. Műtét után is hamarabb lábra állnak. Örökös perpatvar és stressz megbetegíthet. Ilyenkor a sebek 40%-kal lassabban gyógyulnak.

FITNESZ

13 500 személy közül a házasok kevesebbet sportolnak, a férfiak 75 perccel, a nők 20 perccel hetente, mint a szinglik. Fontos, hogy együtt kocogjanak. Ha egyikük elmarad, a másik is gyakrabban hagyja abba (Indiana University).

TESTSÚLY

A frigy után 2-4 évvel átlag 2,7 kg-ot szednek föl.

TÁRS HALÁLA

Egy év után magas a kockázat, hogy a másik is elhuny, főleg a férfiak.

SZÍVELÉGTELENSÉG

Házasok ritkábban halnak ebbe bele (John Hopkins Uni.)

CUKORBETEGSÉG

Házasoknál kisebb a vércukorszint és a betegség kockázata is (Brazília).

ALKOHOL

Szinglik többet isznak (General Social Survey USA).

DEMENCIA

Ritkább (Svédország).

DEPRESSZIÓ

Házasságkötés után a depressziós tünetek csökkennek, válás után nőnek.

ELÉGEDETTSÉG

Házasok gyakrabban elégedettek. Nőknél ez nagyban a mindenkori szerepképtől és a vallási kontextustól függ. Ezt mutatta egy kutatás 27 országban. Némely országban az élettársak is olyan elégedettek, mint a házasok. Ez a német nőkre, az angol és a norvég férfiakra mondható.

EGYENLŐTLEN BOLDOGSÁG

A feleségek kevésbé boldogok a házasságban, mint a férjek. A „vad”-házasságoknál ezt nem figyelték meg.

A kutatások a „vadházasokra” nem térnek ki (Ők szingliként voltak besorolva?RS). Így nem lehet a házastársakat és az élettársakat összehasonlítani. Astrid Wonneberger, családkutató (Hochschule für Angewandte Wissenschaften in Hamburg) szerint a házasságlevél sokat jelent. „A házasság több tényezője megnyugtató, pozitív hatással lehet. Anyagi előnyök, kölcsönös felelősség, szülői szerep, gondoskodás – mindez automatikusan szabályozott. És ami a legfontosabb: Az egymáshoz való kötöttség erősebb.”

ZEIT, 29. 7. 2021

Warum heiraten?

KOMMENT

Házas ember tovább él – ha nem öli meg a felesége?

A fenti eredmények meglehetősen „mutmasslich” (találgatósak). Egy brazil házasságot hogy lehet egy norvég mellé tenni? A házasság egy sok ezer éves, kipróbált intézmény, sosem avulhat el. Státusz szimbólum is lehet. Mit kell ezen kutatni? Másrészt a párkapcsolat talán soha nem volt ennyire veszélyben, mint ma. Elvált szülők gyerekei is válnak. A fogyasztói társadalom tagja válogatós, azt hiszi, leakaszthatja az ideális partnert, mint az árut a szupermarketben. A gazdasági növekedési kényszer szétszedi a párokat: ketten külön - két hűtőszekrény. Az őszinteség, a becsületesség, a hűség ma már elavult cucc, ahogy a hozomány, a jó parti is. A kereső nők sokkal szabadabbak. Mindenkinek sok pénze van, hogy szingli legyen. A médium megbolondítja az embereket: „Addig bámulom a szép nőket a tévében, amíg ki nem ábrándulok a feleségemből.” De J. M. Gottmann erről sokkal többet tud, lásd: A jól működő házasság 7 alapelve (letölthető).

RS

AZ ÉRTELMISÉGI ESETE A KAPITALIZMUSSAL- NZZ Am Sonntag/RózsaS, német-sajtó figyelő

Az utóbbi 200 év értelmisége küszködik a kapitalizmussal - nem csak Marx, de Dickens, Th. Mann, Zola is. Föllép egy bankár vagy egy vállalkozó egy regényben, kötelezően rossz jellemű vagy legalábbis kiüresedett egzisztenciájú. A mai regényekben és mesekönyvekben is nyüzsögnek az ellenszenves gazdagok, akik erkölcsileg kérdésesek és elrettentő példaként szolgálnak.

Hogyan magyarázható ez a mély megvetés? Első pillantásra paradox, hisz épp a modern kapitalizmus tette lehetővé az ilyen értelmiségi típust. A régi feudális világban sem politikai szabadságterek, sem pénzforrások – kevés kivétellel – számukra nem léteztek. A sikeres értelmiségiek mindig a modern tömegpiac profitőrjei. Műveik, mint minden más áru, eladásra kerülnek, magas példányszámban. (Kivéve az Ökobetyár könyve 40 ajándék-darabját. RS). Nem kevesek keresnek sok pénzt és átlagon felüli életstílust engedhetnek meg maguknak.

Tulajdonképpen a kapitalizmus által nyújtott előnyöket és szabadságokat különösen értékelniük kellene. Ám fordítva van! A kapitalizmuskritika az értelmiségi identitásához tartozik. Ennek oka az lehet, hogy a piacra dobott jószágaikat magasabbra értékelik, mint más árukat. Egy könyv, kép, zenedarab nem szolgál közvetlen anyagi kielégítésre, hanem magasabb kulturális értékeket testesít meg. Bár útja a termelőtől a vásárlóig olyan, mint minden más árué, ám itt az eladás csak eszköz, míg a normális vállalkozó az eladást végcélnak tekinti. Az intellektüellek sosem mondanák, hogy azért alkotnak, hogy ügyféligényeket elégítsenek ki. Azért dolgoznak, hogy az emberiséget előbbre vigyék és új tapasztalatokat tegyenek lehetővé. Ők megvetik azokat, akik csak pénzt akarnak keresni. (Az Ökobetyár pedig ezt mondja: Az értelmiségi munka megvetendő. RS).

Ez banális és erkölcsileg elítélendő. A kapitalizmus épp azért sikeres, mert a sikert sok pénzzel jutalmazza és magas teljesítményekre ösztönöz. Mi, emberek, természetesen többek vagyunk kapzsi egoistáknál, akik csak a haszon maximalizálására hajtanak.

Ám a kapitalizmus nem moralista rendezvény. Adam Smith-nek igaza van: „Nem a hentes, szakács, pék jószándékától várjuk el ételünket, hanem saját érdeke érvényesítésétől. Nem emberségéhez fordulunk, hanem önszeretetéhez. Nem a mi igényeinkről beszélünk neki, hanem a saját előnyeiről”

A nyugati sajátos hagyomány is szerepet játszhat. A normális pénzkeresés megvetése már a görög-római ókorban és a kereszténységben jelentkezik, olvashatjuk Alan S. Kahali „Mind vs Money” c. könyvében. Platon és Arisztotelész a munkát lealacsonyítónak tartották és az Új Testamentum is a gazdagságot a jó keresztény élet akadályának tekintette. „Ha tökéletes akarsz lenni, eredj, add el a vagyonodat és oszd ki a szegényeknek; és kincsed lesz a mennyben; és jer és kövess engem.” (Máté, 19,21). Vagy Márk 10,23: „Jézus pedig körültekintvén, monda tanítványainak: Mily nehezen mennek be Isten országába, akiknek gazdagságuk van!”

Tehát az értelmiségiek erős okok miatt tartják a kapitalizmust kétséges gazdasági rendszernek. Ez az alapvető kritika nem fog megszünni. De vajon egy demokráciának hasznos és nélkülözhetetlen-e? A mértékétől függ. Ha a kapitalizmuskritika annyira domináns, hogy a többség meggyőződése szerint a magánvállalkozás lényegében bűnözői tevékenység, a helyzet súlyos. Ha azonban a kritika abban segít, hogy a kapitalizmus negatív következményeit okos gazdaságpolitikai intézkedésekkel orvosoljuk, akkor ez a bírálat fontos.

Svájc történelmében eddig ez utóbbi érvényesült. Ez így is marad, amíg a normálisan dolgozó népességé az utolsó szó.

NZZ Am Sonntag, 18. 7. 2021

Die Intellektuellen und der Kapitalismus:eine unendliche Geschichte

KOMMENT

A legjobb kapitalizmus sem képes föltölteni a bányákat. A legjobb szocializmus is becsődölt. Szeressünk, utáljunk bármit – a játszma a végéhez közeledik. Csak a saját lelkünket menthetjük: éljünk úgy, hogy nyugodtan halhassunk meg - ennyit tudtunk tenni.

Visszavittünk egy visszaváltós üveget.

RS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr9916658840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása