MÉRT OKOSABBAK A SZPÚRI DIÁKOK? ZEIT/RózsaS
Szingapúr oktatási rendszere a legjobb a világon, a porosz ellentéte. Mindent jobban tudnak: számolni, olvasni, t.tudományosan gondolkodni. (És a bolygót fölélni? RS). Jobban, mint a koreaiak, finnek, kínaiak – és, persze, németek. Míg a PISA2019 óta a kilencedikesek visszaestek (kovid, migráció), Szpúr erősödött. Minden tárgyban elsők, a németeket 3-5 évvel hagyták le. Főleg matekban. Míg itt csak minden 3. kilencedikes szoroz hibátlanul, ott 40% egyetemi szintű egyenleteket old meg. Egyszerűen csak okosabbak vagy a tanáraik jobbak? Politika vagy mentalitás kérdése? Egy északvárosi Riverside Secondary School homlokzatán feliratok: SZORGALOM, SZENVEDÉLY, INNOVÁCIÓ, FELELŐSSÉG, KITARTÁS. A kezdőbetűk ezt adják ki: SPIRIT. Ez a szellem jön át a beszélgetésekben is, a meggyőződés, hogy minden szpúri együtt küzd a társadalmi haladásért – a legjobb oktatással is. (Ez valami önkéntes kommunizmus? RS). Semmit sem bíznak a véletlenre. Az oktatási minisztérium teljesítményeket mér, kiigazít, elemez. Ide több tanerőt küld, amoda több tehetségtámogatást. A diplomások a pénziparba mennének? Megemelik az oktatók fizetését! Beüt egy járvány? Minden gyerek kap egy tabletet és tanportál-hozzáférést. A People’s Action Party 1965 óta kormányoz, részben tekintélyelvű módon, de főleg Konfúciusz szerint: kollektivitás és rend. Szabadkereskedelem némi állami beavatkozással. A 6 millió lakosú szpúri kisebb felületen él, mint a hamburgiak. Természeti kincsek nincsenek, tehát a növekedést másképp kell elérni: a brain power-be befektetni. Kérdés a Riverside-iskola igazgatójához, Linhez: - Hogyan választanak ki új tanárt? - Legyen képes mindig jobbnak lenni. Aki úgy hiszi, egy tanárnak már nincs mit tanulnia, az téves szakmát választott. „To improve” - itt gyakori szóhasználat. Mindenki dolgozzon önmagán, az iskolán, az oktatási rendszeren. Ő maga szegény családba született, számára csak a tanulás volt a felemelkedés útja – egyéné és a nemzeté. A szpúri iskolaminisztérium vezetői közül sokan államköltségen tanultak neves nyugati egyetemeken, utána hazahozták az új tudást. Ulrich Trautwein, oktatáskutató előadást tartott Szpúrban. Előtte elkérték szakcikkeit – és mind el is olvasták! Itthon a döntéseket gyakran hasra ütve hozzák, mellőzve a tudományt. Sok mindent átvehetnénk, főleg a legjobb minőségre való törekvést. A gyerekek különböző készségekkel és fölkészültséggel érkeznek az iskolába. Meg kell tanulnunk ezeket kezelni, a diákokat szorgalomra bírni. Látogatásunkkor az R. School egyik terében 20 gyerek ült. A nyolcadikosok görbéket elemeztek, ez Németországban csak 4-5 év múlva esedékes. A tanár tablettel a kezében ellenőrzi a megoldásokat. Fején headset-tel rögzíti a tanórát, hogy a diákok otthon is lejátszhassák. A tanerők mentorprogramokon képzik magukat tovább. „Craft”, ez a tanszerszám, ami mellett elkötelezik magukat. Láblógatás, középszerűség itt ellenség. A szaktanárok mellett tehetség- és pszichoszociális tanácsadók is követik a tanórákat, hogy a gyöngébbekre azonnal reagálhassanak. U.T.: „Nálunk már azon bukik el mindez, hogy a személytanács megtilt minden továbbképzést 17 óra után és hétvégén.” Egy tanóra tanegységek vázából áll, ezen kúsznak föl a diákok. Aki többet akar, új, nehezebb anyagot kap. Lin: „Túl kell lépni a határon, hogy egyáltalán megtudjuk, hol húzódik.” És aki lezuhan a létráról? Németországban a rizikódiákok száma nő, főleg szegény és migrációs családoknál. Ők alig tanulnak meg írni-olvasni, számolni. Szpúrban ilyen nagyon kevés van. A 81 PISA-résztvevő országból itt a legkevesebb iskolaelhagyó - annak ellenére, hogy a családokban alig beszélnek angolul (kínai, tamil és maláj a gyakori). A 90-es évektől Szpúr diplomásokat igyekszik idecsalogatni. Így a migránsok magasabb képzettségűek, mint a hazaiak.
Chern Wei Sng, okt. minisztérium: „Nincs különösebb sikerreceptünk. Folyamatosan optimálódó rendszert építünk. Döntéseket adatok alapján hozunk. (Szegények! Nincsen egy Orbánjuk! RS). Az iskolákat szükség szerint hozzuk helyzetbe. Ahol sok a problémás diák, oda több tanárt küldünk vagy a tanerők speciális képzést kapnak. Ha sok a kiváló, tehetségtámogatást indítunk. A visszaesők külön angol és matekórákat kapnak. Ez a két szak a legjobb indikátor. Évekkel ezelőtt rankingoztunk: Nézzétek, ők jobbak, pedig ugyanolyan a helyzetük! Ma erre már nincs szükség, az iskolák mind erősen törekednek.” Önfegyelmezés dresszírozással? Valamennyi kell, hogy oldódjon a nyomás a rendszeren. Eddig egyfajta elemi iskolai érettségi döntött arról, hová kerüljön a diák: gimibe, reálba vagy fölső elemibe. Ma minden alapszaknál megnézik, ki melyik teljesítménycsoportba jutott. A 80-as évek 40% iskolaelhagyást elkerülendő, vezették be a 3 tanágat. Ma alig 1% esik ki! Az erősek maradnak, emelni lehet a szintet. Ez a hármasosztás csodákat tett, bár kissé nehézkes. Megérett a további finomításra. Az iskolák rendszeresen rákérdeztek a diákok mentális és érzelmi hogylétére. Tehát a világ legjobb iskolarendszere emberibb akar lenni. Ez nem okoz majd visszaesést? A reformnál nem gondoltak a PISA-fölmérésre. Ám mivel a gyöngébb diákok erős oldalait tovább erősítik, ez a teljesítményt is emelheti.
ZEIT 14. 12. 2023 Warum sind hier alle so viel klüger?
KOMMENT
Mindent Orbán hatalmáért! Túl okos a nép? Kitiltani az iskolákból! (Lásd tankötelezettség csökkentése). Tudatlan, együgyű, szervilis kell ide - különben még föllázadnak! Paks zsaroló potenciálja veszélyben? Betiltani a szélturbinákat! Mindenki Putyin-gázzal fűt? Kössünk orosz-szerződést 100 évre, különben még bejön a nyugati gáz!
RS