AZ UTCA NYELVE – J. Androutsopoulos – SPIEGEL/RózsaS
Jannis Androutsopoulos (55), nyelvész a hamburgi egyetemen. Azt vizsgálja, hogyan hat a kovid az utca nyelvére -matricákon, kitűzőkön, plakátokon, cédulákon, feliratokon. Empátia mellett sok kudarcérzetet is talált.
„Néha elég egy pillantás egy teleragasztott villanyoszlopra, hogy lássuk, mennyire megváltozott a társadalmunk. Négy éve szerkesztettem egy app-ot, amivel az egyetemisták ezeket az utcai szövegeket dokumentálhatták. A »LinguaSnapp Hamburg«-on 5000 fotó gyűlt össze, 800 a járvánnyal kapcsolatos.
A pandémia eleje szülte a legtöbb kitartás-jelszót és tilalomjelet. Sok volt a rögtönzött cetli, sebtében egy kirakatra írva. Egyik különösen megérintett: »Segen zum Mitnehmen« (Áldás elvitelre); mint egy lakáskeresés, leszakítható szeletkékkel.
Minél jobban elhúzódott a vész, annál erősebben jelent meg a frusztráció. Szaporodtak a ›Querdenker‹-ek (szembe-gondolkodók) és a vírustagadók. Úgy vélem, nem kell mindent eltűrni, nem egy gyűlölet-matricát kapartam le. Néha perverzbe csapnak át. Hírt kaptam egy matricáról, amelynek Dávid-csillag alakja volt és alatta egy zsilett-penge elrejtve, azoknak, akik megpróbálják lekaparni. Ekkora aljasságot nem hittem volna. (Zsebkéssel kaparni! RS).
Az Ukrajna-háború is megváltoztatta az utca szövegeit. Sok hamburgi buszon az úticél helyett ezt láttuk: »#StopptDenKrieg«. Az emberek épületekre békeképeket vetítettek, közösségi oldalakon tiltakoztak.
Az ilyen szolidaritás mindig gyors, legalábbis úgy érzem. Társadalmunk gyorsan kapcsol válság-modus-ra. De gyorsan el is hagyja. Idővel a krízis nyomai eltűnnek a városból.
SPIEGEL, 2. 7. 2022
»Hassbotschaften abkratzen«
40 PERCES TANÓRA – SPIEGEL/RózsaS
Egy berlini elemi iskola innovatív ötlettel hajolt ki az ablakon. Egy tanóra csak 40 percig tartson.
A »Berliner Morgenpost« idéz egy Berlin-Neukölln-i igazgatót, aki szerint így a tanulók sok más tevékenységhez is alkalmat kapnának.
Tanulmányok mutatják, hogy az eddigi óraidő nagy része oktatás nélkül veszik el. A tanóra elején és végén nagy a zsivaj. Ha ezekről a percekről lemondanának, mindenki jól járna. További kurtítások is elképzelhetők. Sok tanítási perc veszik el azzal, hogy a tanár visszaveri a fiatalok szerencsétlen vicceit, magánéleti kifakadásokat hallgat meg és csendre szólít föl – hiába. A tanulók hülye kérdései is sok időt vesznek el. Keresgélik tolltartóikat és tornazsákjukat. A 40 percre való redukálás csak egy egészséges zsugorodás kezdete lenne.
SPIEGEL, 2 . 7. 2022
Mit kürzeren Schulstunden zum Bildungserfolg