Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

MEGFIZETNI A HÁZIMUNKÁT? - R. Hank – NZZ/RózsaS

2023. január 08. 14:51 - RózsaSá

MEGFIZETNI A HÁZIMUNKÁT? - R. Hank – NZZ/RózsaS

Rainer Hank az FAZ-Sonntag gazdasági újságírója ezt zsákutcának tartja alábbi cikkében.

Az Oxford-i Oxfam humanitárius szervezet szerint a világon naponta 12 mrd óra házimunkát végeznek a nők - fizetés nélkül. Ha minimálbért kapnának, járna nekik 11 billió $. Ez csak növeli a nemek közötti jövedelemkülönbséget és a társadalmi igazságtalanságot. Ezen az állapoton akar változtatni a «Care-Revolution», amikor célul tűzi ki az egyenjogú nemek társadalmát. De honnét jöjjön ez a 11 B $? Nyilván nem, mint régen, a férfiak hazaadott „háztartáspénzéből”. Ez a paternalizmust betonozná be, a rabszolganők kegyelemadományát. Az állam csorogtassa vissza az adóbevételekből? Ezt a 12 mrd órát az Oxfam hogyan számolta ki, hiszen senki sem méri. Föltűnő, hogy ez az aktivitás milyen magától értetődőnek minősül munkának. És a munka csak akkor jó, ha megfizetik. Ez szűklátóság. Hannah Arendt a «vita activa»-ról beszélt: Gondoskodni a családról, szomszédokról, barátokról. Senkinek sem jutna eszébe az „aktív életet” a munka szinonimájaként értelmezni. Pláne nem, hogy ezért bér is járjon. A keresztény Paul Jostock ezt írta 1941-ben («Berechnung des Volkseinkommens und ihren Erkenntniswert»):

A házimunkának kétségkívül van egy gazdasági mozzanata, de nem számít gazdasági cselekvésnek. Inkább az életvezetés és -alakítás aktusának, szeretetből végzett gondoskodásnak. Az egészséges érzés visszatart attól, hogy itt gazdasági mércéket alkalmazzunk.” (Jó, akkor pucolja ő a klotyót, szeretetből! RS). A mai care-mozgalom Jostock-ot kiátkozza, mert a nők gondoskodó munkáját a társadalmi értékteremtésből kizárja. „Ezzel a konvencionális gazdasági elmélet önmaga bornírtságáról rántja le a leplet.” Mondja a feminista Teresa Maria Bücker. Közben nem veszi észre, hogy épp azt a racionális gazdaságkiterjesztést igenli, amit a balos feministák, mint neoliberális-kapitalista túlkapásként átkoznak ki. Míg a care-aktivisták egyrészt egy gazdaságon kívüli terület elismerését szorgalmazzák, az igazságosság nevében a gazdaságkiterjesztést követelik. A díjazás oda vezetne, hogy a work-life-balance a fizetett (férfi) és a nem fizetett (női) munka közötti különbségre redukálódna. Ez a férfivilág imitációja lenne. Nem szolgálná jobban az emancipációt, ha a nem gazdaságosítható életterületeket megmentenénk, persze, azzal a föltétellel, hogy a gondoskodás illetékessége megoszlana nő és férfi között, miután a polgári család munkamegosztása elveszítette magától értetődőségét? A gyári munkásnő sokáig fehér holló volt. A XIX. századi férfiak büszkék voltak, hogy feleségeiknek nem kellett bérmunkát vállalniuk. Ám idővel a férj fizetése nem lett elég, ezért a nők is rákényszerültek gyárba járni dolgozni. Ám ez még a XX. sz. végéig is szégyellnivaló volt, ezért a nők inkább otthon dolgoztak vagy albérlőt vettek föl, hogy növeljék a család bevételét.

A XIX. és a XX. sz. polgárkori felsőbb rétegei olyan „család és munka”-modellt részesítettek előnyben, amihez képest a maiak nem épp haladók. A nők semmi esetre sem akarták a férfiak munka- és társadalmi rádiuszát lemásolni, sem a care-munkáért pénzt kérni. Csak a XX. sz. közepétől indult el a «Wages for Housework» az USA-ban, főleg Mariarosa Dalla Costa és Silvia Federici akivitásának köszönhetően - amiből aztán a care-mozgalom kifejlődött. Ezeket az összeegyezhetetlen csoportokat egyesítette a házimunka díjazása. Még egy lapáttal is tettek rá: A fizetetlen reprodukciót szolgáló munka az ipari termelés fölé helyezendő. A kérdés sokáig nem került átvilágításra. Csak 1977-ben tette napirendre Alice Schwarzer, a német feminizmus doyenje. Szerinte a nők elnyomása akkor sem szűnik meg, ha a házimunkát megfizetik. „És továbbra is engedjük, hogy pénzért nekünk essenek és megerőszakoljanak? Főzzünk tovább is a teremtés koronájának otthon és az irodában kávét? Ehelyett harcoljunk a háziasszony-gettó ellen!” Egész életében a „háziasszonyság” ellen küzdött.

A harcot megnyerték. Ma a középréteg mindkét neme dolgozik. A házimunkát, gyerekfelügyeletet fizetett munkaerőre bízzák, vagy az állami bőlcsödékre és óvodákra. Ezzel a „vita activa” először kerül bele a GDP-be – legalábbis a számlázott munkák útján. A népgazdaság növekszik. A jólét nem, csak a polgári család elégedettsége és önrendelkezése – sok stresszel és kiadással kísérve. A Harvard-filozófus, Michael Sandel, 2012-ben kiadott könyvében («What Money can’t buy») a piac erkölcsi határait feszegeti. Erkölcsileg megvetendőnek tartja, ha valakinek fizetnek azért, hogy beálljon egy sorba koncertjegyért. Érdekes módon, a házimunkáról nem beszél. Túl kényesnek találta? Logikáját követve, a fizetés nagy kockázat és morális crouding-out-hoz vezet. A házimunkát a pénz inkább leértékeli. Ezt egész sor tapasztalat igazolja, pl. Richard Titmuss kísérletei a véradás kapcsán. Amikor a vérért pénzt adtak, kevesebb lett a véradó. (? RS). A kommersz szétzúzza a véradó és a fogadó közötti kapcsolatot, amely emberi melegségre és altruizmusra alapul. (Ilyeneket alig találunk a mai tömegtársadalmakban! RS). Nem minden csere megy pénz útján. Az emberek nemcsak pénzért cselekednek. Ez a piac hatékonysága ellen szól. Meg kell engedni a különféle csereformák versenyzését (munka pénzért, gondoskodás szeretetért). Fizetetlen szeretetgondoskodás megtartja saját értékét (care-cselekvés és nem care-munka). Nők és férfiak egyaránt végzik, ez haladó és nem reakciós. A haladás a régi fix szerepek tárgyalhatóságában rejtezik, nem a gondoskodás gazdaságosításában.

NZZ Int., 7. 1, 2023

Welchen Wert hat die Sorge?

KOMMENT

Kedves Rainer! Mosol, főzöl, takarítasz? Vagy nem alacsonyodsz le ennyire, esetleg munkát adsz egy takarítónőnek? RS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr8418021506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása