Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

A NÉMET SZÉLSŐJOBB SIKERÉNEK TITKA 

2019. május 20. 16:38 - RózsaSá

A NÉMET SZÉLSŐJOBB SIKERÉNEK TITKA 

Social Média: egy széleskörű adatelemzés mutatja, hogy az AfD (Alternative für Deutschland) a Facebook-on minden pártot überel, szakértők gyanús segítséget sejtenek.

Trevor Davis nyugtalan lesz, ha a képernyőjére néz. Az US-kutató prof, politológus és aktivista évek óta elemzi a közösségi oldalakon folytatott politikai kampányokat. Ám egy olyan jelenséget, mint a német AfD, még nem látott. „Ez elsöprő és félelmet kelt bennem” - mondja. Kivizsgálta, mennyire aktívak a német pártok a Facebook-on. Az AfD meglepetésszerűen messzire kiemelkedik. Míg magát a pártot 11-15%-ra mérik, az FB-felületet szinte egyedül uralja: a pártüzenetek 85%-a tőlük jön. A maradék 15%-ot („shares”) az SPD, Zöldek, FDP és az Únió oszthatja. Itt a nagy néppártok kicsik: SPD, CDU/CSU 2-3%-os FB-jelenléttel büszkélkedhet.

Share” az FB-n annyit jelent, hogy a felhasználó a feltöltést, pl. fotót, barátaival, ismerőseivel megoszt. A megosztás a közösségi felületeken kemény valutának számít, mert ez nemcsak azt jelenti, hogy a továbbított tartalom a felhasználónak tetszik, hanem, azt is, hogy ezzel azonosul, mellette kiáll és terjeszti is. Ilyen tipikus AfD-üzenetek, melyek már sok ember fülébe megtalálták az utat: „A szírek behozhatják második feleségüket”, „Terrorfészket találtak. Az iszlám békés és a nyitott határok ok? Elég az ilyen hazugságokból!”

Davis adatait a SPIEGEL kiértékelte és áttekintést ad a német politikai pártok ezer felhasználó számlájáról. Nemcsak egy, hanem több száz közösségi oldalon is munkálkodnak – a szövetségi párttól kezdve a tagállami szinten át, egészen a helyi, városi csoportokig. Ehhez jönnek a politikusok személyes account-jai.

Davis ezeket mind összegyűjtötte és egy adatbankban tárolta. Már itt látható az AfD kis előnye: 1500 FB-oldalt működtet, míg az SPD 1400-at, és 1000 oldalt az Únió. Davis attól tart, hogy a EU-közvélemény-kutatásoknál az AfD-t mélyen alul mérik, mivel a választási részvétel hagyományosan igen alacsony.

Martin Fuchs, social-media-szakember, aki már évek óta foglalkozik az AfD internetes módszereivel, ettől nem tart: „Becslésem szerint ennek a pártnak a net-kihatása stabil és nem vezet okvetlen választási sikerhez.” Ennek ellenére Davis elemzése alapvetően helytálló, mondja Fuchs. Az AfD-t az „első német FB-pártnak” nevezi, mivel „egész pártstruktúráját a közösségi oldalak alapján építette föl. Logikája és működése az FB-n alapszik. Elemében ebben különbözik a többi politikai aktoroktól.”

Dehát mi is a titka az AfD FB-sikerének? Egyes tényezők kézenfekvők: az AfD kedvenc témái, a migráció és a bűnözés, érzelmileg eleve több reakciót generál, mint bármely pénzügyi vagy a kultúrpolitikai kérdés. Az AfD politikai eseményekre is gyorsabban reagál, mint más pártok. (De most az osztrákokat nem tűzi ki a kalapjára!RS19V20). Híveitől több aktivitást követel, mert több kérdésre kér kommetet és megosztást. Az AfD FB felhasználó oldalain gigantikus számú fotót posztol és küld tovább. Átlag 4000 darabot hetente, október óta. Más ellenzéki pártok (Linke, FDP) „teljesítménye” néhány heti száz, csak néha kivételesen 1000. „4000 hetente? Ennyit nyom be egy US-elnöki kampány a finisben!” - mondja Davis.

Az AfD-oldalak ilyen hiperaktivitása elegendő lehetne az online-diskurzus és a közvélemény teljes átalakítására!” - figyelmeztet Julia Ebner, a londoni Institute for Strategic Dialogue-től. „Hatásos, dühkeltő képek alkalmazásával, kombinálva a politikai ellenfelek besározásával, a párt szinte monopol helyzetet ér el az online-hangulat befolyásolásánál. Ez veszélyes, mert a negatív kampányok főleg a határozatlan választókat befolyásolják, így Ebner.

A médiakutató Davis azt is elemezte, hogy miből tevődik össze az AfD FB-képözöne. Ehhez 2019 márciusában és áprilisában 10 000 képet vizsgált meg. 90%-ban a párt egyszerű fotókat mutat, többnyire újságcikkek illusztrációit. A maradék az AfD kék fotócollage-aiból áll, a párt logójával és rövid, egyszerű üzenetekkel: „Túl sok a menekült. A német nyelv többé nem menő.” Vagy: „A német adófizetők saját kisajátításukat pénzelik.” (Nálunk: -Akarjátok, hogy még egy bőrt lehúzzunk rólatok? -Akarjuuuuk!RS19V20). Ezeket az összerakott fotókat többször is fölrakják, így azok messzebbre jutnak el. Egy állítólagos iskolai verekedéshez pl. a párt 16 FB-oldalt kreált, egy másik témához (muszlimok a Bundeswehr-ben) 9 oldalt. Általában a téma mindig a menekültek, de a „Friday for Future”-démók is, mostanában pedig a Diesel-autók korlátozásáról is jönnek képek csőstül. „Az AfD naponta százával posztol képeket. Ki végzi ezt a rabszolga-munkát?” - kérdi Davis.

 

Az AfD ezeket a kérdéseket nem akarja megválaszolni. Sokszori próbálkozás után, a Bundestag-frakció Newsroom-jában a találkozó mégsem jön létre. A médiaszóvivő megígéri, hogy prezentál nekünk egy social-media-szakit, aztán mégse.

Utólag az AfD-szóvivő játssza a meglepettet: „Tényleg ennyivel többet csinálnánk, mint a többiek?” A pártközpontban csak 3 internetes emberük van, mondja. Na, meg néhány freelancer, szabadúszó, akik görbéket szerkesztenek és egy, aki animációs filmeket gyárt. A párt közösségi oldal-sikereit annak köszönheti, hogy „az emberek kevésbé akarják azt a mainstream-képet, amit a média közvetít nekik”. Az ő pártanyagaik nincsenek szerkesztőségileg átgyúrva, az AfD „a nép hangja”.

Egy másik magyarázat kézenfekvőbb. Egy képviselőjük elárulta, hogy egyes munkatársak egyszerre egy tucat oldalt is frissítenek, még járási szinten is. Fuchs: „Tudjuk, hogy az AfD egy nagy számú rokonszenvezőt kapcsol be, akik csak valamilyen alkalomra vártak, hogy őket és nézeteiket valaki meghallgassa.” Az AfD ezen „segítők seregét” fölhasználja, ellátja útmutatásokkal, szövegépítő elemekkel és képadatbázissal.

A segítség nemcsak Németországból jön. Davis egy sor olyan képet talált, amelyek orosz fotóadatbázisból származnak. Ezért jogos a kérdés, kap-e a párt Moszkvától segítséget? Az AfD-sajtószóvivő ezt visszautasítja – legalábbis, ami az iroda honlapjait illeti. A többiről nem tudhat.

Biztonsági körök a külföldi „segítséget” elképzelhetőnek tartják.

Az AfD támogatása illik Moszkva stratégiai terveibe, mely szerint a szélsőséges erők erősítésével akarnák a nyugati demokráciákat destabilizálni. Épp pár hete leplezte le a SPIEGEL egyes AfD-politikusok szoros orosz kapcsolatait (2019/15).

Ebner-nek tűnt föl, a Davis-adatokat tanulmányozva, hogy az AfD-tartalmakat olyan account-ok erősítik föl, melyek hamisítottak, vagy félig automatizáltak. Egy ilyen erős pro-AfD-aktivitás valósága, állítólagos FB-fölhasználók részéről, másképp nem képzelhető el olyan országokban, mint Törökország vagy Egyiptom. Ilyen social-media-stratégiák , melyek a „legalitás határán mozognak”, Ebner szerint olyan jelenség, melyek erősödése más, külföldi jobb-populista pártoknál is megfigyelhető.

 

Egy FB-szóvivő azt mondja, náluk egy specialista csoport föladata olyan jeleket találni, melyek „visszaélő magatartásra” utalnak. Ide tartoznak pl. koordinált választás-befolyásolások, bel- és külföldön. Ha szabályainkat megsértik, ez ellen következetesen föllépünk”.

(Kivéve, ha ezek nem ők maguk. Precht szerint Zuckerberg lesz a következő amerikai elnök. Lásd Precht figyelmeztetését a „Vadászok, pásztorok, kritikusok”-ban, www.okobetyar.blog.hu).

DER SPIEGEL, 2019. április 27.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1814838806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása