Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

KEMÉNY KLÍMAVITÁK A NÉMET TV-BEN

2019. október 05. 14:32 - RózsaSá

KEMÉNY KLÍMAVITÁK A NÉMET TV-BEN

 

A „Hart aber Fair” (WDR) és az Anne Will (ARD) kedvelt élő talk-show-k. Utóbbiban a klíma kétszer is téma volt.

 

ANNE WILL, 2019. szept. 15, ARD-TV:

 

TAKARÉKRA ÁLLNI, DRÁGÍTANI, TILTANI –

CSAK A RADIKÁLIS KLÍMAPOLITIKA SEGÍTHET?

 

Anne Will (műsorvezető ARD)

Andreas Scheuer (közlekedési miniszter, CSU)

Stefan Wolf (Autóipar Szövetség, autó-lobbista)

Cem Özdemir (frakcióvezető DIE GRÜNEN, közl. bizottsági elnök, Bundestag)

Elisabeth Raether (újságíró, DIE ZEIT)

Marion Tiemann (Greenpeace)

 

A vitát beárnyékolja a négy nappal előtti Berlin-City baleset. Egy Porsche-SUV (Sport Utility Vehicle, sport-terepjáró) nagy sebességgel áttér a szembejövő sávba, onnan a járdára és megöl 4 embert, köztük egy 3 éves gyereket. 500 ember gyűlik össze gyászolni és tiltakozni.

 

-A balesetet szörnyűnek tartom, de azt is, hogy a témát kiaknázzák. Nem tilthatjuk ki a SUV-okat a belvárosokból (Wolf).

 

-Szükségből cselekedtünk, amikor „Klimakiller”-plakátokat raktunk a VW-kocsikra az IAA-autókiállításon. El is vittek bennünket a rendőrök. Radikális adóreform kell (Tiemann).

 

-Szeretek SUV-okat tesztelni. Nem írhatom elő, ki milyen kocsikat vezessen. Nem korlátozhatom a SUV-ok számát. Nem mehetünk vissza a Trabi-időkbe. Az embereknek biztosítani kell a mobilitást (Scheuer).

 

-A korlátozást én sem tartom praktikusnak. Piacgazdasági megoldást javaslok. Aki SUV-ot vesz, fizessen több adót, a többiek kevesebbet (Özdemir).

 

-Meg kell adnunk a fogyasztás szabadságát (Wolf).

 

-A vidék infrastruktúráját leépítik, ezért ott még nehezebb autó nélkül. Ez nem szabadság. Egész Németországban az autó politikai előnyszabály élvez. Ez darwinista közlekedéspolitika, az erősebbé a jog (Raether).

 

-A gázolajat évi 7 mrd euróval vagyunk kénytelenek szubvencionálni, hogy a vidéki iparosok dolgozni tudjanak. A német autóipar gazdaságunk főereje. Gyűjtőtaxi? Kösz, nem. (Scheuer).

 

-Svájc 2018-ban ötször többet költött a sínhálózatra, mint Németország. Mi 40%-kal többet fordítottunk az utakra, mint a vasútra (Özdemir).

 

-Brandenburgban égnek az erdők, Brazíliában a dzsungel (Tiemann).

 

-Még az Amazonas-ért is én feleljek? Ha az emberek félnek a takarékra állástól, a drágulástól, a változástól egyáltalán, magasabb autóadóktól, a buszritkulástól vidéken – akkor még nagyobb szélső jobbra tolódás fenyeget (Scheuer).

 

Komment: Az üvegház-gáz 20%-a jön a közlekedésből. És a többi 80%? Nem lehetne kevesebb húst enni?

 

-A tiltás nem megfelelő út (Scheuer).

 

-Ön azt hiszi, hogy az emberek nem viselik el a tiltást. A tiltás egy fontos politikai eszköz (Raether). Lett dohányzás-tilalom és biztonsági öv is (Anne Will). -Nem akarnak tiltani? Akkor mért akarják az az egyneműek házasságát betiltani? (Tiemann).

 

-2025-től szűnjék meg a robbanómotor-gyártás (Tiemann)

 

-Aki 2025-ig ki akar szállni a benzines és a dízeles autógyártásból, annak szembe kell néznie a több tízezer dolgozóval, akik elvesztik munkájukat (Wolf).

 

-Tegye világossá választóinak, miniszter úr, hogy a klímavédelem egy óriási közösségi projekt. Több teret az embereknek, kevesebbet az autóknak! (Raether).

 

-Merkel meg kell, hogy zabolázza ezt a SUV-őrületet. Scheuer úr, önt nem érdekli , milyen világot hagy a gyerekekre, jómagam is nagynéni leszek (Tiemann).

 

-Az ön szavai és lózungjai tényleg arrogánsak, képzelje, nekem is van egy lányom (Scheuer).

 

 

 

ANNE WILL, 2019. szept. 22, ARD:

 

A SZÖVETSÉGI KORMÁNY KLÍMAVÉDŐ CSOMAGJA:

NAGY DOBÁS VAGY NAGY CSALÓDÁS?

 

Anne Will (műsorvezető, ARD)

Peter Altmaier (gazdasági miniszter, CDU)

Annalena Baerbock (zöld pártelnök)

Claudia Kemfert (Német Gazdaságkutató)

Bernd Ulrich (újságíró, DIE ZEIT)

Ottmar Edelhofer (Potsdami Klímakutató Intézet)

 

 

A német nagykoalíció szeptemberi klímavédelmi csomagja

 

Célkitűzés: 55 százalékkal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása, az 1990-es 866-ról

2030-ta 563 millió tonnára

kellene csökkennie éves szinten a károsanyagkibocsátásnak.

 

-Egy az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerhez igazodó német rendszert alakítanak ki. Az európai rendszer: meghatároznak egy szén-dioxid kibocsátási küszöböt, és ez alatt a határérték alatt a vállalatok csak szén-dioxid kvótákért cserébe szennyezhetik a levegőt, ezekért pedig aukciók keretében fizetniük kell, így motiváltak abban, hogy minél alacsonyabb legyen a kibocsátás, a fel nem használt kvótát a vállalatok eladhatják. (europa.eu) A német rendszerben az árak az európai CO2-árakhoz igazodnak, ahol jelenleg egy CO2-egység ára 26,3 euró.

 

-Az épületek hűtése/fűtése kapcsán kibocsátott CO2 után is fizetni kell majd. A rendszer 2021-ben indulhat, egyelőre egy alacsonyabb, „bevezetőárral”. A német kormány várakozásai szerint 2026-ban a CO2-certifikátumok ára tonnánként 35-60 euró között alakulhat.

 

-Az üzemanyagok, a gáz és a fűtőolaj ára emelkedik, cserébe az áramár csökkenhet.

 

-Megemelik az ingázó átalányt, ami egy utazási költségtérítés (Pendlerpauschale) a munkába járóknak. Az eddigi kilométerenkénti 30 helyett 2021-től 35 eurocentet lehetne levonni az adóból.

 

-2026-tól nem lehet majd üzembe helyezni olajkályhákat, a régebbi fűtőtestek újra cserélését akár 40 százalékban támogathatja az állam.

 

-A távolsági közlekedésben vonzóbb alternatívává tennék a vasútat, ott az ÁFA a mostani 19 százalékról 7 százalékra csökken, eközben 2020 január 1-től a légiközlekedést a mostaninál jobban megadóztatnák.

 

-2025-ig meghosszabbítják az elektromos autók vásárlása után járó adókedvezményeket, és tovább emelik az elektromos autók vásárlásához nyújtott kedvezményeket.

 

-A német állam a támogatja majd az állami vasúttársaságot, a Deutsche Bahn 2030-ig évente egymilliárd eurós tőkeinjekciót kap majd.

 

-2023-tól megemelik majd a teherautók útdíját.

 

-Németország a korábbi 15 helyett 20 GW kapacitású tengerre telepített szélfarm kiépítését célozza meg.

 

AZ INTÉZKEDÉSEK TELJES KÖLTSÉGE 50 MILLIÁRD EURÓ LEHET, AMIHEZ NÉMETORSZÁG NEM VENNE FEL ÚJABB HITELEKET. A CO2-KERESKEDÉSI RENDSZERBŐL SZÁRMAZÓ KÖLTSÉGVETÉSI BEVÉTELEKET A KLÍMAVÉDELEMBE FORGATJÁK VISSZA.

(Forrás: Portfolio)

 

-Keveslik a 30 eurót? Ha az önök 50 € CO2-árát bevezetjük, drágul a benzin és a kisembereket terheljük. Macron is visszakozott. Inkább mást támogatunk (Altmaier).

 

-Ezek a támogatások aztán kioltják egymást. Önök rosszul kommunikálják az intézkedéseket. Ha a hatóságokban nincs bizalom, az emberek megvágva érzik magukat. A svédek bíznak az államban, ezért elfogadják a szén-dioxid-adót (Edenhofer).

 

-Az ön pártja soha nem beszél a szegények nevében, most sem tegyen úgy! Igazi rendszerváltásra van szükségünk. Merkel paradigmaváltása durva félreértés (Ulrich).

 

-Az olcsó tapsra számító követelésekről le kell mondanunk (Altmaier).

 

-Az e-autó csak a gazdagoknak kedvez, ők engedhetik meg maguknak. (Ulrich).

 

-Az ingázó átalányt azok kapják, akik nagy autókkal (SUV) messze járnak. Ezek a gazdagok a végén még jutalmat is kapnak (Will).

 

-Mi vagyunk az egyetlen ország, amely kiszáll az atomból. Ulrich úr, betiltani a robbanómotorokat teljes melléfogás (Altmaier).

 

-Ilyet nem is mondtunk (Ulrich).

 

-Négy évük volt a párizsi egyezmény végrehajtására. Számos dolgot tehettek volna: a megújuló energiabefektetés-felső határt fölszabadítani, sebességkorlátozás, hőszigetelés. Bajorországban nem épül több szélerőmű. A hollandok 2030-ig a gáztól is meg akarnak szabadulni. Követeljük, hogy 10 év múlva ne futhassanak robbanómotorok az utakon (Baerbock).

 

-Önök a legkisebb frakció a Bundestagban, kisebbek mint az AfD, az FDP, még a LINKE-től is. Sokat teszünk, pl. nagy pénzeket költünk szintetikus üzemanyagok kifejlesztésére megújulókból (Altmaier).

/Ami egy perpetuum mobile, kedves Miniszter úr! Ezt tudná, ha olvasná az ENERGIEMENÜ-t. Szántón nem lehet energiát termelni. Ha lehetne, nem vennénk olajat az araboktól. Egy vitán a Benczúrban az energiaszakértők azt sem tudták, a villany vagy a gáz jobb-e? RS/

 

-Ha látják ezt a klímabarát közvéleményt, ezt mért nem használják ki? (Will)

 

-A szociális szétszakadást lefékezhetnék, mért engedik, hogy tovább bomoljon a társadalom? (Edenhofer).

 

-Merkel szerint türelmetlenek a fiatalok. Nem azok. Anyagi érdekeik sérülnek, mindent fölélünk előlük. Nemcsak a szegények mentén hasad a társadalom, hanem fiatal-idős között is. (Ulrich)

 

-A klímavédőket jutalmazni kell (Kemfert).

 

-Baerbock asszony, önök is gátolják a szélkerék-építést, mert nem egyértelmű, szélgép csak 400 vagy 1000 méterre épülhet a településektől. Párttársa szerint 1000 méterrel nem lehet teljesen kihasználni a szélkapacitást (Will).

 

-Ez a regionális adottságoktól is függ. Nyilván sokan nem szeretnének egy ilyen gépet a házuk elé, döntsék el helyben (Baerbock).

 

Ui.: A szeles vitában (élő!) mind a két miniszterről leszedték a keresztvizet. Nálunk ez nem lehetséges! A két vitában egy szó sem esett arról, aki mindennek okozója: a fogyasztóról! (ökobetyár)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr1215200268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása