Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

GIGAFACTORY TESLA: KLÍMABARÁT? ZEIT Hamburg/RózsaS

2021. április 15. 19:23 - RózsaSá

GIGAFACTORY TESLA: KLÍMABARÁT? ZEIT Hamburg/RózsaS

A Tesla sürgeti az építési engedélyt e-autó gyárára Grünheide-ben - mint klímabarát. De vajon az-e?

A Tesla ezt írta a Brandenburg-i bíróságnak: "Az ipari és az infrastrukturális projektek német engedélyezési eljárása ellent mond a klímaváltozás leküzdése sürgősségének." Vagyis: A bürokrácia túl lassú és ezért nem halad a klímavédelem. Saját gyáráról egy szót sem szól, de nyilván arról van szó.

A vád azért is meglepő, mert a gigagyár engedélyezése épp a német hatóságok hatékonyságát igazolja: Alig 16 hónap után a gyár kétharmada megépült, nyáron gördülnek ki az első e-autók. Mindezt a Bundesregierung kivételes szabályozásának köszönheti, amit belecsempésztek a szövetségi emissziós törvénybe. Az építkezést feltételesen engedélyezték, bár a végső áldás még hiányzik. Ez március végére volt időzítve, de a tartományi környezetvédelmi hivatal - a sok kérvény miatt - a döntést elhalasztotta.

A Tesla sérelmezi, hogy a hivatalok úgy járnak el az ő "környezetbarát" projektjével, mint a szénerőműveknél. A vállalatvezető Elon Musk előszeretettel mutatja be munkatársait, mint a környezetvédelem pionírjait. A klímaharcban az e-gépkocsigyár építése nem mehet elég gyorsan. "Föl kell gyorsítani a fenntartható energiára való átállást." Saját gyárát az egekig dícséri: ez a világ leghaladóbb e-autó sorozatgyára, a munkakörnyezet modern és fenntartható.

Jens Schuberth, Umweltbundesamt Berlin (UBA): "Akik egy pozitív CO2-mérleget reklámoznak, azt igazolniuk is kell." Egy gyár építésére és működtetésére több környezetbarát út lehetséges. Klímakímélő anyagokat használhatnak vagy környezetigazgatási rendszert vezethetnek be. Ez a Teslá-ról még nem derült ki, a kérdésre nem válaszoltak.

Döntő: Az akkumulátorok gyártása

Martin Wietschel (Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung): A gyár fontos a német energiaváltás (Energiewende) számára. Az építés alatti emissziók, az összképhez mérten, elhanyagolhatók. A Grünheide-i telephely kedvező, mert ott nagy az áram szél-generálta része. Megújuló energiaforrások és rövid szállítási utak jelentősen csökkenthetik az e-autók öko-lábnyomát. (A kerékpár pedig ezerszeresen! RS21IV15).

Martin Wietschel (Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung) összehasonlítja egy e-autó és egy robbanómotoros gépkocsi CO2-emisszióját. Az e-autó 23 t CO2-vel kevesebbet okoz. Ez azonban csak akkor érvényes, ha a megújulók a következő években folyamatosan növekednek. "Az e-autók előnye az áram-mix alakulásától függ." Ökölszabály, hogy a kicsi és könnyű autók mindig klímabarátibbak a terepjáróknál és a sportkocsiknál - villanymeghajtással vagy anélkül. A tervezett Tesla 3 és Y akku mérete és kapacitása még a határon belül van.

A Tesla is lát még javítási potenciált

Kerstin Meyer (Initiative Agora Verkehrswende): "Ha a klímacélokat el akarjuk érni, még több elektromobilitásra van szükségünk." A cél: 2030-ra 14 millió e-autó. Az Agora tanulmánya szerint a villanyautók gyártása és ártalmatlanítása több CO2-őt eredményez, mint a régi autóknál, de ezt élettartamuk alatt kompenzálják: 62 000 km után a benzinesekkel, 90 000 km után a dízelesekkel szemben. 200 000 km után 29% CO2 takarítható meg. Ez az arány még jobb is lehet. Bár a Tesla típusok nagyobbak és nehezebbek a többi e-autóknál, náluk is az előny megmarad.

Környezetrombolás és az emberi jogok megsértése

Úgy tűnik, a Tesla beválthatja ígéreteit. Mégis, környezetvédő szervezetek, a Naturschutzbund Brandenburg és a Grüne Liga, a projektet a bíróságon megvétózta. Bírálják az óriási vízfogyasztást és a védett állatok (fürge gyík) veszélyeztetését. További vád a nagy forrásfogyasztás. Egy 90 kWh-s akku előállításához 16 kg kobalt és lítium szükséges. Nagy mennyiségű veszélyes hulladék is keletkezik. Bolívia, Chile és Argentína háromszögében a fémek bányászása nagy környezetrombolással történik. Kongóban emberi jogokat sértenek, amikor a kobalt bányákban gyerekeket dolgoztatnak. A ritka földfémek elfogyasztása nemcsak Tesla-probléma, hanem az egész autó-ágazaté. A Tesla jobbítást ígér: "Úgy hisszük, a kobalt mennyiségét szinte nullára vihetjük le." (Elon Musk). Ha a következő akku-generációk tényleg kobalt nélkül kijöhetnek, Tesla reméli, a maradék bírálókat is meggyőzi.

KOMMENT

KHBI:

Autó nélkül, vonatozni vagy kerékpározni szintén egy alternatíva és biztosan környezetbarát

TB42:

Vigyázat, vonatozni csak akkor környezetbarátibb, ha sokan ezt teszik. Vidéken az e-autó igazán jobb.

gusti99:

Hogyan működne országosan, világszerte az eletroautózás?

Ha a folyékony üzemanyagú autókat - nagy mértékben - e-autókra cseréljük, a maradék rettentően megdrágulna. Nemcsak az autók, hanem az aggregátok, motorcsónakok, mozdonyok, pumpák, stb. is. Illúzió, hogy telepíthető lenne egy teljesen új infrastruktúra, ahogy az is, hogy a "maradék" szintetikus üzemanyagokkal működtethető. Ez csak akkor működne, ha a gazdag országok ezt óriási fogyasztással szubvencionálnák. Ez lenne az egyetlen okos megoldás. De az elit azt hiszi, az e-autókban megtalálta a teljes megváltást, holott ez távol van az alapvető megoldástól.

 

zeit.de, 9. 4. 2021.

Wie klimafreundlich ist Tesla?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr7116502450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása