Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

ÖN HOGYAN VÉDENÉ A KLÍMÁT? 6 politikus a ZEIT-ben/RózsaS

2021. július 15. 19:23 - RózsaSá

ÖN HOGYAN VÉDENÉ A KLÍMÁT? 6 politikus a ZEIT-ben/RózsaS

1. Annalena Barbock, zöld kancellárjelölt

SEMMI SEM TÖRTÉNT. BELE KELL VÁGNUNK!

A Bundestag kimondta, 23 év és hat hónap után Németország klímasemleges lesz. Csak épp semmi konkrét intézkedés nincs a törvényben. A következő kormány első és legfontosabb feladata: egy klíma-azonnali program fölállítása, a közlekedéstől az energiaellátásig. A tempólimiten felül tiszta autókat akarunk, busz és vonatközlekedés teljes kiépítését. A sebességkorlátozás rögtöni CO2 visszafogást és több biztonságot eredményez. A koalíció kijelölt egy CO2-árat, ez 2025-ben 15 cent benzindrágulást hoz. Mi 2 évvel korábban, egy centtel kezdenénk. A CO2-díj 2023-tól nem lehet több 60€/t-nál, nem lehet szociálisan igazságtalan. A CO2-díjon kívül rendészeti-politikai szabályozás és a tiszta technológiák támogatása szükséges. Ha mindent az árral szabályoznánk, valakik mindig kivásárolnák magukat. 2030-ra csak emissziómentes járművek közlekedjenek. Nem lesz Detroit, ha jó iparpolitikát folytatunk. Egy paktummal biztosítjuk a vállalatok hazai telephelyeit, egy mód az átképzés. A kerozint nem lehet kivenni, de meg lehet adóztatni. Ki repüljön kevesebbet? A repülés fokozatosan klímasemleges kell, hogy legyen. Ehhez zöld hidrogén kell. A kevés H2-őt ott kell bevetnünk, ahol nincs alternatív megújuló. Az ápoló, aki éjszakai műszakra autózik, fizet benzinadót, de a menedzser, aki hétvégére kiruccan a Földközi tengerre, nem fizet kerozinadót. Ehhez az adóhoz évekig tartó nemzetközi alkudozások kellenek. Mese, hogy meg kell várnunk, mire világszerte CO2-díj vagy kerozinadó lesz. Ez gyáva konzervatív politika. A Bund belevághat a tárgyalásokba, de a síntervek szintén évekig elhúzódnak. A tervezési folyamatokat salaktalanítani kell, növelni a szaktervezők számát. Eddig a CDU-SPD a klíma-infrastruktúra kiépítését fékezte, a megújulókat korlátozta. A szélpark blokádjáért a koalíció felelős. A klímavédelem prioritást kell, hogy kapjon. Tényleg előfordul, hogy emberek nem szeretnének egy ilyen dübörgő ICE-t a házuk előtt. A politika oldja meg, hogy a legkevesebb terhelés legyen. Nem kell megijedni, ha valaki ellenkezik. Nem akarom az országot beépíteni, csak a klíma végett modernizálni. Az Unió ezt akarja megakadályozni. A tiszta autók, a vidéki gyors internet, a tiszta energiák ellen politizál. A kormány tervbe vette, hogy leállítja a dömpingáras repülőzést. Semmi sem történt! Nekünk kell megtenni. A gazdag-szegény olló jobban szétnyílt – nem a klímavédelem miatt. Az Unió és az FDP ismét milliárdokat akar ajándékozni a gazdagoknak, amikor eltörli a magas jövedelműek „Soli”-ját (újraegyesítés-szolidaritás-hozzájárulás) és ellenzi a 12 €-s minimál-órabért. Ez a Bundestag-választás arról is dönt, lesz-e ismét országunkban szociális igazságosság? A CO2-adó bevételeit visszaadjuk az embereknek energiapénz formájában és csökkentjük az áramszámlájukat. (Rezsicsökkentés?RS21VII15). Ekkor a kisjövedelműek, a családok és a bérlők járnak jól. Nem lemondásról van szó, hanem a „másként”-ről. Aki tehetősként igen CO2-intenzíven él, vegyen jobban részt a klímaköltségekben. A technológiák itt vannak. Ha a politika világos keretfeltételeket ad meg, az ökoszociális piacgazdaság klímasemleges jólétet biztosít. Ha a mi technológiáink a világ más részein napelemes áramot és ezzel jólétet hoz, ez egy globális forradalom és több igazságosság. Legyen energiaunió Európában. A termelőket vezetékekkel hálózatba kötjük, ha az Északi tengeren szél fúj, ha Dél-Európában a nap süt, táplálják az energiát a hálózatba. Napos partnerállamok szállítják az áramot a zöld hidrogénhez. A szélparkok az ország területének 2%-át igénylik. Hogy a szén-kiszállást gyorsítjuk, rohamtempóban kell építenünk a megújulókat – hogy egyáltalán rálépjünk az 1,5 fokos ösvényre. Ma az élelem egyharmada kerül szemétre. Valami nem stimmel a rendszerben – még pedig az EU agrártámogatásában. Ezt a dömpingszisztémát át kell alakítanunk. Itt is az élelmiszeripar előbbre van, mint a kormány. Vezető szupermarket-láncok a jövőben csak kíméletes állattartásból eredő húst akarnak árulni. Meg kell könnyítenünk a gazdák átállását a fenntartható állattenyésztésre. Ez megdrágítja a húst. Néhány dolog megváltozik, de megmarad, amit fontosnak tartunk. De a más nem jelent rosszabbat. Tisztább és halkabb autók lesznek, ezzel kíméljük a forgalmas utcában lakókat. Áram megújuló forrásokból jön, nem kell talajvizet elvezetni, hogy szénhez jussunk. Aggaszt, hogy sokan ragaszkodnak a fosszilisekhez, amivel nagy pénzeket keresnek és akadályoznak minden változtatást. Szerencsére sok ember jóval előbbre van, mint a Bundesregierung.

2. Armin Laschet, CDU-kancellárjelöl

REMÉLEM, IPARI ÁLLAM MARADUNK

A tempólimit jelképtéma, az e-autózásnál nem számít. Nem tudjuk, milyen lesz a benzin ára 2025-ben, de az emberek akkor is megfizethető módon kell, hogy munkahelyeikre eljussanak. A robbanó motor és egyéb technika tiltását sem helyeslem. A CO2-közlekedéshez helyes keretföltételek kellenek. Az autóipar önmagát fogja átépíteni. Kártalanítás nem kerül szóba. Az állam ezt a szerkezetváltást kutatásba, fejlesztésbe, átképzésbe való befektetésekkel kell, hogy kísérje. Az repül kevesebbet, aki alternatívát talál. Kölnből Frankfurtba 50 perc vonattal. A sínközlekedést gyorsabban kell kiépíteni, 1 km vonatsín engedélyeztetése most 70 hónap. Az eljárásokat rövidíteni kell. Már a kerékpárutak ellen is perelnek! Ez a zöldek és a polgári részvételek ellen van. A zöldek azt hiszik, a környezet és a helyiek védelme csak hosszadalmas eljárásokkal garantálható. Az olcsó repülőutak biztosítják, hogy ne csak a gazdagok repüljenek. A fűtés CO2-felárát bérlő és bérbeadó között fele-fele arányban való megosztását a CDU nem szavazta meg. Az kell, hogy fizessen, aki az energiát fogyasztja. A bérbeadó nem mondhatja meg, hogyan fűtsön a bérlő. A forgalmas út mellett lakók már kapnak egy kompenzációt: a lakbérük alacsonyabb. Nehéz lenne egy olyan törvényt csinálni, amely egy bizonyos csoportot venne rá a lemondásra. A CO2-ár emelése a szegényebbeket jobban sújtja. A zöldek fejpénzt adnának vissza. Az ingázó-átalány a vidékieknek sokat segítene. A kis jövedelműek nem fizethetik meg a hosszú ingázó utakat. Ha az EEG-díjat eltöröljük, mindenki tehermentesül. (Erneuerbare-Energien-Gesetz). Az NRW ellenzék szerint a vidéket energiaszegénységbe döntöm. A szélturbinákat 1000 méterre engedjük a házakhoz. Egy szélgép építése 4-5 évig tart, ezt gyorsítani kell. Vádolnak, hogy kevés szélturbina-helyet biztosítok. Egyensúlyt akarunk a helyiek és a megújulók között. A szénkiszállást gyorsítanunk kell. Az RWE 830 M t CO2-re kapott engedélyt, ez a szénkomisszió döntése. Ők írták a menetrendet, a Greenpeace is ott volt. Rugalmasság van beépítve, ha csökkenne a szénigény. 2045-ben sem lesz hústilalom. Ha a vállalatok innét elvándorolnak, az csak rosszabb a világklímának.

3. Alice Weidel, AfD

SZÖG A JÓLÉT KOPORSÓJÁBA

Ha a klímaváltozás emberi is lenne, amire nincs bizonyíték, Németország csak 2% CO2-ért lenne felelős. Ezért nem kell az ipart ekézni. Az IPCC lobbista egyesület, más véleményt nem enged meg. Ha a klímavédelem szóba jön, nem egyetlen állammal, Németországgal kellene foglalkozni, hanem a fő CO2-termelőkkel, mint Kína, India, ahol 1500 új erőművet építenek. Németország különútjával nem kockáztathatja a jólétét. A tervgazdálkodás elfojtja az innovációt. Olyan technikákat szubvencionálnak, melyek nem versenyképesek. A párizsi egyezménynek így nincs értelme. Egy állam sem száll ki egyszerre a szénből és az atomból. A kormány lebontja az energiagazdaságot és az autóipart. Nincs alapterheléses energiatermelésünk, külföldről kell vennünk áramot. A német fogyasztók fizetik a legmagasabb árat, a kvk-k is. A szélturbinák környezeti károkat okoznak. Nem látom, hogy itt az erdők jobban károsodnának az aszálytól. Savas eső nincs már, köszönve a technológiáknak. És épp ezeket a technológiákat, modern motorokat teszik kockára. (Az interjú megszakadt).

4. Olaf Scholz, SPD kancellárjelölt

LEMONDÁS-IDEOLÓGIA NEM VEZET CÉLBA

Az e-autóknak is sok út kell még. Közlekedési káosz legyen? A CO2-adót lassan kell emelni, ha gyorsan tesszük, az emberek nem tudják kifizetni. Nem vehet mindenki új kazánt és új autót. Az áram legyen olcsó, ha a megújulók nem terhelnék, 300 € maradna minden családnál évente. (Ez a biztos út a klímakatasztrófába. RS21VII15). A robbanó motor önmagát vonja ki a forgalomból. A VW 2035-től nem akar ilyeneket árulni, az Audi 2025-től nem fejleszt új modelleket. Az átállás sok milliárdot fog fölemészteni, de a német autóipar az élen kell, hogy maradjon. A repülés alternatívája lassan készül, két város közti ICE-kapcsolathoz 20 év kell. A kerozint új szintetikus üzemanyag váltja le. Az e-mobilitás csökkenti az utcazajt is. A zajos utak mentén lakók 10 évvel korábban halnak meg. Lemondás-ideológia nem vezet célra. Meg kell mutatnunk, hogy mindkettő megy: jólét és klímavédelem. Százával terveznek még szénerőműveket világszerte, egy ország sem hajlandó lemondani jólétéről. Németország alternatívákat fejleszthet ki. Nem prédikálhatunk lemondást olyanoknak, akik nem vehetnek új autót és drága repülőutat. Aki csak teheti, vegyen e-autót, támogatást kap. A CO2 csökkentése 20 év alatt egy technikai forradalom. A megújulókat rohamtempóban kell kiépítenünk, ehhez módosítani kell az engedélyezési, a részvételi eljárásokat, a környezet- és természetvédelmi paragrafusokat. Aggaszt a Bundesnetzagentur 2027/28, tovább engedi a szénerőművek működését. A CDU/CSU elvetette minden megújuló kiépítési célunkat, nem akarnak határozott klímapolitikát, a zöldek pedig a konkrét kivitelezésen vacillálnak. Sok zöld áram kell, főleg az e-autóknak, ehhez további szélturbinák és napelemek kellenek. Félő, nem tudunk gyorsan elegendő CO2-semleges áramot termelni, amennyi a gazdaságnak kell.

5. Christian Lindner, FDP

E-AUTÓVAL NEM LEHET 145 KM/H-VAL REPESZTENI

A Bundestag törvénye, miszerint 23 év és hat hónap után Németország klímasemleges lesz, nem alkalmas klímavédelemre. Ez csak egyes intézkedések halmaza, a témát ki kellene hagyni a választási kampányból. Hiányzik az európai perspektíva, a szinkron az európai célokkal. Nincs stratégia. Németország újból startolhat. Meglepett, hogy a zöldek a tempólimit szimbolikus követelését koalíciós feltételnek léptették elő. A tempólimit nem hat föltétlen az emissziókra, e-autóval nem lehet 145 km/h-val menni. Hatékony intézkedések kellenek, emissziókereskedelem, CO2-plafon a közlekedésben. Ezzel a robbanó-motor tilalom és az e-autó szubvenció fölöslegessé válik. A klímasemlegesség útja a villamosítás: akkumulátorok, hidrogén, tüzelőanyag-cella, szintetikus üzemanyag. Jólétcsökkenés nélkül európaszerte kiépíthetjük a zöld hidrogénkapacitásokat. Hidrogént vethetünk be az acélgyártástól a fűtésig. (A H2-höz acélpalackok kellenek, Münchhausen-terv! RS21VII15). A BASF és az RWE offshore szélparkokban termel hidrogént, mely a kémia-parkot Ludwigshafen-ben klímasemlegessé teheti. Nem kérnek mást a politikától, csak gyorsított engedélyezést. Az autóipar az e-autó irányába megy. A szintetikus üzemanyagok nem hatnak ki az új autóflottára. Óriási szubvenciók folynak, ezt hibának tartom. A következő évtizedekben is még millió számra fognak robbanó motorok futni az utakon. A klímasemleges folyékony üzemanyagokat gazdaságossá kell tenni és keverni. Nem a motort, hanem a fosszilis üzemanyagot kell betiltani. A dekarbonizálás a növekedés és a haladás része. Ha jól csináljuk, új munkahelyek jönnek létre, exportlehetőségek és jólétforrások. Ne legyen szerkezet-törés az átmenetkor. A mi klímavédelmünk piacgazdasági alapú. Szakember-hiányunk van és öregedő társadalmunk. Senki ne aggódjon, gazdaságunk vonzza a befektetéseket. Nemcsak elosztani és szubvencionálni kell, változtatnunk kell a piacgazdasági logikán is. Az angolok megmutatják az energiapolitikában, hogyan kell költségeket megspórolni. A légi közlekedésben is hat a CO2-plafon és kereskedelem. A nemzetközi repülésben működnek a kompenzációs rendszerek. A kerozint nem nélkülözhetjük, de a szintetikus tiszta változatát használjuk, mely részben biológiai komponenst tartalmaz. Rövid repülésnél hidrogén lesz, az Airbus már dolgozik rajta. A piacgazdaság megoldja a hiányt, állandóan keresgél, provokál, hogy árat csökkentsen és minőséget emeljen. A fűtésnél jöhetne egy rész-meleg-lakbér, hogy föloldjuk a bérlő-bérbeadó dilemmát. Lehet egy alapfűtés-díj és egy fogyasztás-függő rész. A CO2-bevételeket vissza kell adni az embereknek, klímaosztalék formájában. Modellünkben a kis CO2-kibocsátók anyagilag jól járnak. Gázt még sokáig importálni fogunk, míg nincs egy olyan mechanizmus, mely az ukrán érdekeket és az EU-partnereinket is védi. Akkor használhatjuk Nord Stream 2-őt, addig moratórium legyen. A CO2-tárolás fontos módja az erdősítés. Ez nálunk nehezen megy, a CCS-technológia egyenesen tiltva van. (CO2 Capture and Storage). Állati fehérjét más módon is elő lehet állítani. A vegán ételek ma már sokkal jobb ízűek. A hús drágulni fog, de az ízletes alternatív ételek olcsóbbak lesznek. Az FDP erősen hisz a kreativitásban, a teremtő erőben és az emberek felelősség érzetében.

6. Janine Wissler, Linkspartei

 SUV SENKINEK

NRW is hozott egy klímatörvényt, melyből nem következnek konkrét, fölülvizsgálható lépések. A Linkspartei elveti CO2-díjat. Inkább rendészeti politikai intézkedésekben bízik. Nem akarják, hogy az árak mondják meg az ökológiai igazságot. A CO2-díj az emberek magatartásának változását próbálja elérni. Az ápoló, aki a városba ingázik, mert lakbért nem tudja kifizetni, így fog továbbra is tenni, 20-30%-os benzinár emelésnél is. Egy jól fölépített, biztonságos és megfizethető ÖPNV átcsábítaná az embereket. Az emberek nem ülnek autóba, mert a benzin olcsó. Az ipar sem fogja magát átépíteni, mert CO2-díjat kell fizetnie. Nem a benzinár a döntő, hanem a busz, a vonat az S-Bahn ára. 2030-ban vége az belső elégésű motornak. Az átépítésre 20 mrd €-t javasolunk. A rövid repülőutakat át kell a sínekre irányítanunk. Ne legyen 9-19 € repülőjegy. Ez az alkalmazottak kizsákmányolásán alapszik. A kerozint adóztassák meg. Nem SUV-ot akarok mindenkinek – hanem senkinek. A forgalmas utak mellett lakók zajtól, káros anyagoktól szenvednek, legalább a Mietspiegel-ben (lakbértükör) kapjanak valamit. Ám az kompenzáció helyett kapjanak jobb védelmet: tempólimit, jobb ÖPNV, e-mobilitás, zajvédelem jöhet szóba. A gazdagok mondjanak le a nagy kocsikról. Aránytalan, hogy 2 tonna vas szállít 70 kg embert. Mi sem megyünk traktorral a belvárosba. H. Scheer mondta, hogy az energiafordulat nemcsak egy technikai kérdés, hanem a termelési struktúrák demokratikus átépítése - tehát óriás erőművek helyett decentrális struktúrákat, kis egységeket kell létrehozni, melyek a közösségeké és demokratikusan ellenőrizhetők. Technika nélkül nem fog menni, honnét jöjjön a hidrogén az acéliparnak? Sok zöld áramra lesz szükség, főleg az e-autóknak. A szélturbinák előtt a sok áramvezetéken nem ütköztek meg? Abszurd, hogy a hús a világ másik feléről itt Berlinben olcsóbb, mint Brandenburgból. Más szubvenciós politika kell. Reménykeltők a klímamozgalmak, mint az Ende Gelände, FfF. A belvárosok levegője jobb lesz és autók nélkül több lesz a hely.

ZEIT, 8. 7. 2021

Wie wollt ihr das Klima retten?

KOMMENT

Félelmetes a német csúcspolitikusok álmodozása. Innováció, találmány, új technológiák? Mikor értik meg, hogy vége, minden föl van találva, ami most jön, az fölösleges vagy káros. Még a Linkspartei is hidrogénes acélgyártásról beszél. Igazán ennyire hülyék, vagy ez csak a szeptemberi választás-duma? Hát hiába írtuk az Energiemenü-t 1994-ben? 1988-ban szerveztünk egy hidrogén-konferenciát Kölnben – rögtön kijózanodtunk. A laborban sokat dolgoztam hidrogénnel. Könnyen szökik, nyomásálló palackok, tömör vezetékek kellenek. Nem elégetni, megenni jó: margarin formájában. Senki nem beszél a klímakárosultak megszervezéséről, a személyes CO2-kibocsátásról, a gyerekekről. Arról, hogy a fogyasztó hozza magára az aszályt, árvizet, tornádót, kórokozókat – öngyilkos magatartás! Hol vannak a klíma-kampányok? Vagy csak egy Bundestag-szék kell?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr6516628692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása