Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

VELENCE ZÁR- Gondban a német turizmus/Spiegel/RózsaS

2021. július 28. 09:01 - RózsaSá

VELENCE ZÁR- Gondban a német turizmus/Spiegel/RózsaS

A bezártság után a németek ismét világot akarnak látni. Ám a vírus és a klíma fölborítja és megdrágítja az utazást. Tehetősek willkommen, olcsó vendégek unerwünscht. A társadalom két osztályra szakad.

A járvány próbára tette az utazási vállalkozásokat. Az óriások, mint a TUI vagy a Lufthansa, csak állami mankóval tudtak túlélni. Az üzlet a nullánál, az európaszerte fenyegető delta variáns tovább súlyosbítja a helyzetet. Hogy túléljenek, a terhet továbbítják a kuncsaftra: drágul a repülőjegy, a hotel. Csőd és katasztrófa ellen kötelesek egy biztosítási alapba befizetni. A TUI és a DER Tour tanácsadói díjat vezet be. Elözönlött városok, mint Velence, Amszterdam, Barcelona, többet akarnak beszedni a látogatóktól, a vékonypénzűeket pedig be sem akarják engedni. Velence belépő díjat tervez. Mallorca is irtózik az olcsó turistáktól.

A klímaváltozás miatt a repülőutak környezetbűnnek számítanak, ezeket csak az óceánjárók überelik.

A szeptemberi választások kampánya is fölkapta a témát. Olaf Scholz, SPD kancellárjelölt, a zöld Baerbock-kal véget akar vetni a dömping repülőjegyeknek. A CDU-Laschet védi a polgárok „álomnyaralását”.

A légi ipar kurzarbeit-ra vonult vissza. A Robert-Koch-Intézet Spanyolországot, vele a Kanári- és a Baleár-szigeteket kockázatosnak nyilvánította, Portugáliát veszélyesnek. A repülő ipart óriási adósság terheli, ami törlesztenie kell. A kerozin 70%-kal drágult meg. Hiányoznak a hivatalos repülőutak, ezekből szubvencionálták az olcsó jegyeket.

Horst Opaschowski, utazás-szakértő: „Az utazás a boldogság legnépszerűbb formája. Ebből most a gyerekes családok kimaradnak. A drága repülőjegyet csak szinglik, párok, jól-keresők és 50 plusszosok fizethetik meg.” Az utazók az autókra szállnak át, várható az autóforgalom jelentős fölpörgése. Opaschowski:” Ha valamit elveszel, valami szépet kell adnod, különben politikailag elbuksz.”

A megoldás: mesterséges turista paradicsomok, élményfürdők. Ilyen a Tropical Island a brandenburg-i Krausnick-ban, vagy a Ferienzentrum Weissenhäuser Strand. Az egzotikus utazást pótolhatja egy kultúrnyár egy városban, vagy egy üdülés egy hegyi tó mellett. „Ötzi nem vágyott a Karibi szigetekre, mert nem is ismerte.”

Velence, június végén: turisták özönlik el a várost. Az óceánjáró MSC »Magnifica« úszik be a Giudecca-kanálisba, a lagunaváros peremén. Tetejéről turisták százai néznek le Velence palotáira. Valójában nem is szabadna itt lenniük, az olasz kormány augusztus elsejétől kitiltotta a hajóóriásokat, környezetszennyezés és balesetveszély miatt. Matteo Secchi, velencei őslakos, »Venessia.com« proteszt-mozgalom alapítója: „Természetesen Velence nem élne meg turizmus nélkül. A mértékről és a minőségről van szó. Velence értéken alul adja el magát. Városunk olyan értékes, mint egy 5 csillagos étterem, mégis McDonad's-ként dobják piacra.” Normális emberek nem engedhetik meg maguknak, hogy a belvárosban lakjanak. Gazdagok és spekulánsok fölvásárolják a lakásokat és drágán kiadják a turistáknak. Az óváros az ittenieknek már nem vonzó, a pékeket és a fodrászokat kiszorították a szuvenír-boltok. Az óceánjárók utasai nappal elárasztják az utcákat, de dinner-re visszamennek a hajóra.

»Mordi e fuggi«, „harap-és-lelép” névvel illetik őket a velenceiek. Pénzt nem hagynak itt, csak szemetet. Arrigo Cipriani, világhíres gasztronóm: „Ezek az emberek nem értik városunk lelkét. Ha nincs igazi motivációjuk, hagyják ki. Gyorsan néhány szelfit lőni, kiposztolni, Velencét kipipálni – mi értelme?” Nála, a Harry’s Bar-ban találták föl a Bellini-t (érett őszibarack proseccound-mix), az első Carpaccio is itt került fogyasztásra, 1950-ben. Velence drágább kell, hogy legyen. Bár most is az: egy vízibusz-út 7,5 €, fél óra gondolázás 80 €, egy eszpresszó 11 €. Belépődíjat kellene szedni a városba lépéskor. Kevesebb, de válogatott vendéggel több jövedelem jönne.

Amszterdamot is maga alá gyűrte saját sikere. 870 ezer lakosát 22 millióan látogatták meg 2019-ben. Az Airbnb és az olcsó repülő hozta a nyakára az olcsó turistákat, akiktől most szabadulni akar. Femke Halsema, zöld polgármester a belvárosban kamerával számoltatja a turistákat. Ha túl sok jön, utcalezárásokkal elterelik őket. Zanvoort-ot átkeresztelték Amsterdam Beach-nek - bár 30 km-re fekszik - remélve, hogy oda mennek. A város sepri be Európa legmagasabb ágy-adóit. A kikötők napi 8 € díjat fizetnek az ott horgonyzó óceánjáró-utasok után. Elsőként vezetnek be itt-alvás-plafont, 20 millió/év engedélyezett.

Antje Monshausen, a Brot für die Welt turizmus-szakértője: „Az utazást drágítani kell, hogy tükrözze a költségeket, amiket okoz.”

Az olcsó „Ein All-inclusive-Urlaub” mögött alacsony bérek és fizetetlen túlórák rejtőznek. Ahogy a német turisztikai és gasztronómia munkahelyek is 60%-a alulfizetett.

Spanyolország a tömegturizmus Mekkája. Reyes Maroto, spanyol turizmus-miniszter: „Ne azért jöjjenek ide, hogy itt igyák le magukat.” Mallorca, Lloret de Mar vagy Benidorm: dugig turistákkal. A mediterrán tengerpartot telerakták hotelekkel és apartmanokkal. Nap, strand, szangria: az üzlet a 60-as évektől virágzott. Ám elkérte az árát: lebetonozott partok, tönkretett környezet, ivóvíz-hiány. Maroto: „Nem akarjuk a turistaszámot növelni, csak a fejenkénti bevételt. Ez nálunk 101 €//fő/nap, messze alatta a francia, angol és olasz bevételeknek.” A hotelek csillagait akarják növelni, tehetőseket várnak az USA-ból, távol-keletről. Mallorca teljesen be akarja tiltani a mulatós-turizmus.

József Váradi, Wizz-Air-CEO: „Az olcsó turizmus más célokat fog keresni, pl. Grúziát vagy Albániát.” Vagy a bolgár Goldstrand-ot. A 3,5 km fekete-tengeri part ugyanazon a szélességi fokon van, mint Nizza és Monaco – de a hasonlatnak itt vége is van. Egyik része egy lerobbant szabadidő-parkhoz hasonlít, másik része Ballermann és szatócspiac keveréke. Kaphatók hamis futballtrikók, NDK-plecsnik, plasztik játékfegyverek. Man spricht Deutsch. Mivel a németek nem kísérleteznek, a Bratwurst-ot importálják.

Vélhetőleg mindenkinek igaza van. A spanyol miniszternek, Amszterdam és Velence felelőseinek. Nem csak pénzt akarnak. A szelíd turizmus mindenkinek jó: az országnak, a lakosoknak, a környezetnek, a klímának – még maguknak a turistáknak is. A felelőtlen utazást abba kell hagyni. (Ökokiskáté 1990: Ne utazzunk sehova. RS21VII28). Nem lehet hétvégére átugrani Lisszabonba vagy Londonba csak azért, mert olcsó vagy mert nem tudnak mást csinálni. Egy darabka egyenlőség veszik el. Mond meg, hová utazol, megmondom, mennyi a fizetésed. Út a kétosztályos társadalomba.

SPIEGEL, 17. 7. 2021

Tourismus

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr6316640756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása