A MIGROS ESETE AZ ALKOHOLLAL – NZZ Zürich/RózsaS
A narancssárga M, Svájc legnagyobb szupermarket-szövetkezete szinte a népé: 2 millió svájci is tulajdonos. Most egyik erénye, az alkoholmentesség került napirendre.
A népszavazás vonzerejét a Migros már rég fölfedezte. Az utóbbi években a kuncsaft mindenféléről szavazhatott: a Blévita-Cracker ízéről (a «Peperoni-Oregano» nyert), egy fogkrémről («Mojito») az új Chocolat-Frey-Truffes-ről («Irish Cream»). A konszern honlapján («Migipedia») 100 ilyen szakkérdés fordul elő. Szombaton ezt olvashattuk: „Jelenleg nincs új szavazás napirenden.”
Pedig van. Egész Svájc most arról vitatkozik, árusíthasson-e a Migros is alkoholt? Sör, bor, pálinka függőséget, nyomort, erőszakot hoz? Hogy maradhat a Migros józan, ha ugyanabban az épületben a Denner,a Galaxus, a Migrolino vígan italozik? Mit mondana az alapító (1925), Gottlieb «Dutti» Duttweiler az ötletről?
Eddig egy magáncég – a politikán kívül – nem kavart ekkora vihart a nyilvánosságban. A sajtó tele ellenző és helyeslő hirdetésekkel. Bármi legyen a döntés, a Migros már most nyert. Valójában a Bund MGB és a regionális szövetkezetek elosztási harcáról van szó. Míg az egyik online alkoholt árul, a többi hoppon marad. A szavazás ezt tisztázni fogja. A jövőben minden körzetszövetkezet maga dönthet a kérdésről. Másodszor, a Migros-nak sikerült Svájc lakosságát interakcióra rávenni, ez „Community-Building”. Aki az ügyfelet bevonja, erősebben köti a márkához. A korábbi vitákban ezrek szavaztak, most milliók. Harmadszor, a Migros identitás-értékeiről van szó. Ha az alkoholt továbbra is kitiltják, ez okoz ugyan valamennyi veszteséget, de itűnik a cég társadalmi beágyazottsága és felelősségvállalása („ Corporate Social Responsibility”). Június 4-én, a Zürich-i Limmatplatz-on durroghatnak a pezsgősüvegek, legyenek azok a Denner-félék is!
NZZ am Sonntag, 22. 5. 2022
Bei der Migros knallen die Korken