Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

GRÜNE VS LETZTE GENERATION (LG) - A 3. nevet – Welt am Sonntag/RózsaS

2023. április 24. 18:30 - RózsaSá

GRÜNE VS LETZTE GENERATION (LG) - A 3. nevet – Welt am Sonntag/RózsaS

Letzte Generation“-Mitglied Lina Johnsen (25, LG) és Hubert Kleinert (69), első zöld képviselő, nyugdíjas, az önfelhatalmazásról, a tudományról a „társadalomtanácsról” vitatkozik.

W: Frau Johnsen, mi vezette az LG-hez?

J: Úgy nőttem föl, hogy minden jobb és szebb lesz. Ehhez képest ma egymást érik a válságok: erdőtüzek, szélsőséges időjárás, aszály. Az egyetemen ezen krízisek kezelését tanultam, de most azt kell látnom, hogy hiányzik a politikai akarat. Úgy éreztem, a jövőm úszik el és semmit sem tehetek. Az FfF-nél petíciókat írtam alá, táblákkal szaladgáltam az utcán – és mindez mit hozott? Egy alkotmányellenes klímacsomagot! A békés civil ellenállás már többször eredményes volt - most is ebben reménykedem.

W: Herr Kleinert, mit gondol ezen aktivitásról, motivációról? Hisz fiatal éveiben Ön sem csak sétálni ment ki az utcára...

K: Első pillantásra mindez érthető. Egy alapproblémára reagálni kell. Ám a javulást nem látják, radikalizálódnak és a tüntetésjogon kívülre merészkednek. Valóban, fiatalként én is így éreztem, de most nem gondolom, hogy holnap itt a világvége. Azt sem hiszem, hogy a válságok egyre súlyosbodnak. A szomszédom Marburg-ban azt mondja, a világ egyre őrültebb lesz. De nem a klímára, hanem az ukrajnai háborúra gondol.

J: Hogy rosszabb lesz, azt nem én találtam ki, tudományos kutatások bizonyítják.

K: De melyek? A klímakrízist még a 80-as évekből ismerem. Ez egy globális probléma, nem oldhatjuk meg itt, Berlinben. Továbbá nincs „egy megoldás”. Ön a 9€-ticket-et óriásinak tartja, vagy a 100 km/h korlátozást – de hogy hat ez Kínára? Tényleg azt hiszi, hogy ez megmenti a klímát? Ha pedig Önök „társadalomtanácsokat” akarnak, akkor nem értik a demokráciát. Hogy jönnek ahhoz, hogy egy kis csoport nevében százezreknek írják elő, hogyan éljenek? Ilyen önhatalmúságot még legradikálisabb életszakaszomban sem engedtem meg magamnak.

J: A világ-klímatanács legutolsó figyelmeztetését adta ki – most kell cselekedni. Ehelyett minden szektorban tétlenség. Az alkotmányvédő bíróság elítélte a kormányt, mert az alkotmányt sért, amikor nem védi meg polgárait. Milyen demokrácia lesz 2-3*C fölmelegedésnél? Az elmúlt évek aszályai ismét jönnek, egyre gyakrabban. A franciáknál már megtörtént az első konfliktus a vízért. Az élelemárak emelkednek, energiaválság van, a krízisek egyre fenyegetőbbek. És a klímaválság igazságossági kérdés is. A leggazdagabb németek 10%-a annyi energiát fogyaszt, mint a legszegényebbek 40%-a. Arról folyik a vita, kell-e rövidebben tusolni, közben még mindig megengedett privátjet-tel repkedni, luxus-yacht-okkal hajókázni, privát medencét fűteni. Míg a gazdagok még egy kis ideig kivásárolhatják magukat a következmények alól, másutt menekültek milliói kelnek útra. Ezt többé nem fogadhatjuk el. Én ezért ülök itt. A társadalom nyomására számítok. A civil ellenállás harcolta ki a nők szavazati jogát, az apartheid fölszámolását. Fölszólítjuk a kormányt, tartsa be saját törvényeit. Ha a legegyszerűbb intézkedéseket sem hozza meg, ez annak a jele, hogy nem ura a klímaválságnak. Nem akarja megvédeni a lakosságot.

(…)

WELT AM SONNTAG, 23. 4. 2023.„Diese Selbstermächtigung hätte ich in meinen radikalsten Phasen nicht fertiggebracht“

KOMMENT

A régen zöld forradalmár öregségére puhány lett. Talán ezért is került be ebbe a lapba. Únja az egészet, csak kekeckedik, valójában jól tudja, hogy nincs igaza. Az sem biztos, hogy a többség nevében beszél. Mi, németek, mindig is jók voltunk ökológiában. Én is „öreg” vagyok, mégsem mondom, utánam az özönvíz. RS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr3418109758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása