Ökobetyár

High tech vagy low tech? | öko-retro-bio-grín

AZ ELLENŐRZÖTT OSZTÁLY – Orbán reformálja az iskolákat – ZEIT Hamburg/RózsaS

2021. szeptember 17. 12:23 - RózsaSá

AZ ELLENŐRZÖTT OSZTÁLY – Orbán reformálja az iskolákat – ZEIT Hamburg/RózsaS

A magyar jobbkonzervatív kormány saját szájíze szerint alakítja át az iskolákat.

Repárszky Ildikó bizonytalan: „Ezután szabad tanítanom, hogy a régi görögöknél a homoszexualitás teljesen normális volt? Vagy azzal kell számolnom, hogy ezért valaki följelent?” (A szerződéseket nem kell betartani, mondta Orbán. RS). Ildikó a történelemtanárok egyesületének helyettes elnöke. Orbán az ún. pedofil törvénnyel teljesen összezavarta a tanárnőt.

A vitatott törvény furcsa korcs: egyrészt szigorúbban bünteti a fiatalkorúak szexuális molesztálását, másrészt tiltja az „öncélú” szexuális fölvilágosítást, a homoszexualitás és a nem-megváltoztatás „népszerűsítését”. Mi az, hogy „népszerűsítés”? Már a homoszexualitás említése is az?

Leyen a törvényt szégyennek nevezte. Szembe megy az EU-értékekkel, szexuális irányítottság miatt embereket diszkriminál. Nemi fölvilágosítást ezentúl csak a kormánypárt minisztere által kijelölt szervezetek végezhetnek – az új alkotmány szerint. Ez hangsúlyozza a a család védelmét, ahol „az apa férfi, az anya nő”.

Miklósi László 25 éve elnöke a történelemtanároknak. Csak a fejét csóválja irodájában. Az új tantervet maga elé teszi. Ildikóval országszerte ismertek lettek, miután bírálták a kormány történelem-tanítását, mely a magyar történelem és identitás saját verzióját teszi mércévé az iskolákban. A diákokra egy ideológiát akarnak rákényszeríteni. Ennek hatására „...megerősödik benne a nemzeti identitás, a hazaszeretet érzése, büszke népe múltjára, ápolja hagyományait és méltón emlékezik meg hazája nagyjairól...”

Mindez már évek óta a magyarok minden életterületét áthatja. A kormány minden csatornát kihasznál, hogy alakítsa a nép tudatát: a média, a kultúra, az emlékezetpolitika, az oktatás terén. Stallumokat és pénzeket főleg azok a tudósok, művészek, egyetemi tanárok kapnak, akik ezen fölfogást vallják.

Ildikó a bp.-i Fazekas gimnázium tanára. A nagy gimnáziumok nemcsak egyszerűen iskolák. Jó hírük van, színvonalasak és öntudatosak. Csak kemény fölvételivel lehet bejutni. Hogy egy kormány ide egy ideológiát benyomjon, eddig elképzelhetetlen volt. A tudomány normái felé elkötelezett büszke tanárok most konzervatív polgárokat kell, hogy kineveljenek.

Ennek előkészületei 2010-re nyúlnak vissza, amikor a Fidesz-kormány elkezdte az oktatás központosítását. A reformoknak tényleg már ideje volt: a tanárok alul-fizetettek, a tantervek elavultak, tele lexikális tananyaggal. Ám a kormány a reformokat saját hatalmának erősítésére használja. Az új állami Klebersberg Központ először az iskolák igazgatását veszi át, csak évekkel később jöhetnek a kisebb, helyi tankerületek. Az iskolák autonómiáját drasztikusan visszanyesik, a tankönyvek szabad piacát likvidálják. Most a kormány osztja az iskolai könyveket.

A tanárok és a diákok 2016 óta védekeznek. Tüntetnek és sztrájkolnak a szabad oktatásért, a jobb fizetésért, a modern tantervekért. Az ellenállást a pedagógus szakszervezet és az 1989-ben alapított tanár-egyesületek szervezik.

A kormány csak az elején tart. Az új NAT a konzervatív nevelés kereteit adja meg, ezeket a tankönyveknek kell a gyakorlatba átültetniük. Ez egy „kultúrkampf”. Legfontosabb csataterei a történelem, az irodalom, a nemi ismeretek – itt gyártják az identitást. Mo.-on a történelem „igazi” értelmezése egy ideológiai harcmező, mert ez szolgál a politikai döntések igazolására.

Orbán szerint a magyar elnyomott nép - először a törökök, aztán a Habsburgok és a németek, végül az oroszok által. Csak most, az ő vezetése alatt éri el az ország az igazi nagyságát. Pozitív történelmi és vonatkozási pontok a magyar függetlenség korai, pl. a két háború között, amikor a konzervatív, autokrata Horthy tengernagy kormányzott. A még korábbi, 895-ös honfoglalás szintén kitűnő példa.

Az egyetlen magyar Nobel-díjas Kertész Imre ne kerüljön bele a tankönyvekbe. Horthy volt az ország megmentője Trianon után? Vagy gátlástalan revizionista volt, aki lepaktált Hitlerrel és elárulta a magyar zsidóságot? A magyarok hódítók, a hunok leszármazottai? Vagy csak egyszerű menekülők, a finnek és más szibériai törzsek rokonai? Az ősrégi múlt hálás téma az aktuális hitkérdéseknél. A hit vezeti a magyarokat a megfelelő politikai táborba. A konzervatívok éltetik Horthyt és magukat a harcias hunok leszármazottainak képzelik. A liberálisok ezt kétkedve nézik, a hun-sztorit csak hízelgő legendának tartják.

Csépe Valéria neuropszichológus száz munkatársával 2018-ban kidolgozott egy új NAT-ot. Ő az iskolákat be akarja vinni a XXI. századba, az e-learning-et szorgalmazza, kirostálja a tanterveket és több kompetenciát akar tanítani. A történelem-tanítás „kötelezze el magát a demokrácia mellett, melynek alapértéke a többségi döntés, az emberi jogok és a kisebbségek védelme.”

A kormány kihajítja a tervezetet. 2020-ban jön az új változat, az állami Klebersberg Központtól. A fölháborodás nagy. Kertész Imre tényleg kiszórva. Híres regényében (Sorstalanság) Ausschwitz-i fogságát írja meg. Helyette olyan antiszemitákat, mint Wass Albertet és a náci Nyírő Józsefet kanonizálják. „Az irodalmi műveknek értékközvetítő funkciójuk van”- áll a tantervben. „Normatív értékeket közvetítenek, melyek a társadalom többsége értékkánonját tükrözik.” (Csak reméljük, hogy a többség nem antiszemita! RS).

Azonnal vonják vissza! - követelik a magyartanárok. Az elkövetők zavarodottan megígérik, Kertész a részletes keret-tervekben benne lesz.

A történelem tanárok főleg a történelmi események értékelését kritizálják. Pl. a trianoni békeszerződést, amely nyomán Mo. területe 2/3-át elveszítette. „Békediktátum”, áll a NAT-ban. Miklósi: „Lehet arra jutni, hogy a trianoni szerződés igazságtalan volt. Minden diákom úgy látta, ezzel a szerződéssel baj van, nem is kicsi. Ám a pedagógiai feladat abból áll, hogy a diákok maguktól vonják le ezt a következtetést.” Azt is hibának tartja, hogy a győztes csaták túlságosan ki vannak emelve.

Ezzel szemben a történelemtanárok konzervatív szakegyesülete üdvözli az új tantervet. A szervezet 2016-ban alakult, a kormány pénzeli. Tagjai a kormányközeli tv-ben mégis mint független tanárok lépnek föl. Czuczor Gergely: „Üdvözlendő, hogy kidobhatjuk a régi kliséket és büszkeségre följogosító témákat hozunk be. Ez hazaszeretetre nevel és nem vereségeink siratására.”

2020 nyarán megjelennek az új könyvek. Az első osztályos gimnáziumi könyvben a hun származás egy lehetőségként van föltüntetve, bár erről tudományos konszenzus nincs. A régi magyarok győztes csatáit külön fejezet taglalja. Kiemeli a pozsonyi csatát, ahol a magyarok legyőzték a frankokat és megvédték helyüket a Kárpát-medencében. A frankok célja a magyarok „teljes kiirtása” volt. Erre sincs bizonyíték.

A Magyarságkutató Intézet animációs filmjében megismétlődik az állítás. A hős-eposzok szenvedélyes hangján a csata olyan részleteit mutatják be, amikre aligha van biztos információ. Négyesi Lajos, a pozsonyi csata tudományos mű szerzője: „A történelemtudomány nem amatőröknek való.” A film nyüzsög a hibáktól. Az oktatási minisztérium nem zavartatja magát, a filmből jövőre sorozatot terveznek.

Ildikó: „Hogy tanítsak olyasvalamit, ami mögé nem állhatok, mert különben elveszítem szakmai hitelességem.”

Az EU-Bizottság fölszólította Mo.-ot, változtassa meg a pedofil törvényt. A pornográfia egyenlővé tevése a homoszexualitással a diszkriminálás tilalmába ütközik.

Ez a figyelmeztetés vélhetőleg nem kerül bele a nemzeti alaptantervbe.

ZEIT, 16. 9. 2021

Das überwachte Klassenzimmer (Sugárka Sielaff)

KOMMENT

Szépen bemutattak bennünket a világnak! (ZEIT: 600 000 példány). Sok dolgot Hamburgból kellett megtudnom – ez az alapos újságírás! Csak remélem, a nyilatkozóknak nem esik bántódásuk!

 

RS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://okobetyar.blog.hu/api/trackback/id/tr5616691776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása